torsdag 4 december 2014

Julhandel

Den här veckan har jag fått jobba. Jajamensan. För att folk har flunsan på mitt extraknäck. Från att ha suttit hemma och petat navelludd dagarna i ända till att jobba heltid en hel vecka. Och det är så kul! Jag trivs så himla bra med att jobba.
Bara det att det är kanske aningen konstigt att jag som har jättesvårt för sociala interaktioner trivs med att ha kundmöten hela dagen. Från att vilja gömma mig under en filt till att glatt möta kunder och ge den bästa servicen jag kan. Kan kanske ha att göra med att det inte riktigt är jag som står där bakom kassadisken, utan mitt försäljar-jag. Precis som det ska vara.

Men! Nu var det inte det jag ville skriva om idag i mitt lilla hörn av intranätet. Vad jag ville ha sagt är att anledningen till att det varit så kul är att jag har haft så bra kunder. Trevliga, glada människor som i stort sett alltid lämnar butiken med ett glatt "hej då". Och det betyder så himla mycket för oss som jobbar i butik, särskilt så här års. För nu börjar alldeles straxt julrushen, och med den flyger en del folkvett ut ur folks huvuden och vi som jobbar i butik blir någon sorts kretiner som man tydligen kan behandla hur man vill. Jag har på egen hand varit med om, och/eller utsatt för, att folk har klagat på att personalen där jag jobbat har gått på lunch, eller på toaletten. För tydligen förtjänar man inte mat eller toalettbesök när någon vill köpa något och få den inslagen i ett fint paket.
Var inte en sådan kund i år. Var så där snäll och trevlig som jag vet att du är.
Stressa inte sönder dig - det blir jul ändå.