måndag 29 december 2014

I backspegeln

Snart är året slut och jag tänker spendera de tre sista dagarna det här året med att göra diverse sammanfattningar. Som den här lilla raringen som det blir tredje året jag gör.

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Släppte på en massa känslomässig bråte jag släpat på alldeles för länge. Klart att vissa saker fortfarande kan spöka till det, men jag får inte samma ångestpåslag längre utan har blivit bättre på att hantera det som hänt och att sortera bort det. Jag kan verkligen rekommendera sorgbearbetning. Till alla. Sök på sorg.se

Höll du några av dina nyårslöften?
Jag avlägger aldrig nyårslöften. Eller jo, för 16 år sedan lovade jag att sluta röka och det gjorde jag också, men efter det kan jag inte minnas att jag avlagt några löften. Det blir ändå aldrig av att man håller dem.

Vilka länder besökte du?
Jag har bara varit i Sverige. Är ganska så jättesugen på att resa utomlands nu faktiskt.


Är det något du saknade 2014 som du vill ha 2015?
Ett jobb vore trevligt. Så man kan få känna sig värdig som människa igen.

Vilket datum kommer du alltid att minnas?
Minns inte ett enda just nu faktiskt. Min födelsedag kanske, för att jag slapp fira den.

Vad är det bästa som hänt dig under året som gått?
Sorgbearbetningen, och känslan av att man får ge upp. Ibland måste man tillåta sig själv att sluta kämpa.

Vilket var ditt största misstag?
Att jag låtit andra människor bestämma över mitt mående. Försöker lära mig bli bättre på att "stänga av" mig själv när det kommer till att ta till mig vad andra kläcker ur sig. Men det är inte alltid så jädra lätt.

Vilket var ditt bästa köp?
Mina tatueringar. Jag är så galet kär i min braille-inspirerade tatuering att jag funderar på att skriva dit fler ord.



Vad spenderade du mest pengar på?
Absint och nagellack. Förutom tatueringarna då.

Vad gjorde dig riktigt glad?
Roliga videoklipp. Att umgås med kära och underbara vänner. Dagar jag bara fått vara tillsammans med min familj.

Mådde du bättre eller sämre under 2014 än vad du gjort tidigare år?
Både och. Jag har haft några riktigt rejäla dippar, särskilt första halvan av året eller så, men just nu mår jag ganska okej. Inte bra, men sådär så man börjar ana att ljuset i slutet på tunneln inte är ett annalkande tåg.

Finns det något du önskar att du lagt mer tid på?
Nej. Jag behövde nog det här året för att vila.

Finns det något du önskar att du lagt mindre tid på?
Nej. Se ovan.

Blev du kär?
Det händer ju ibland att jag blir liksom nykär i älskade maken. Det är han som gäller till 100%. Gud vad jag älskar den karln!


Vilket program var det bästa på tv?
Shameless. Säsong 5 börjar om några veckor och jag längtar.

Bildkälla Voice of tv

Hatar du någon som du inte hatade förut?
Nej. Hat är slöseri med tid och energi. Men jag tycker hjärtligt illa om vissa människor, och så finns det sådana som jag inte överdrivet gärna umgås med. Så då gör jag inte det.

Vilken var den bästa boken du läst under året?
"Doctor Sleep" av Stephen King har varit min favorit det här året. 

Önskade du dig något som du fick?
En randig Lambretta, en body pillow och kärlek.

Önskade du dig något som du inte fick?
Pyjamasbyxor. 

Vilken var årets bästa film?
På bio är det nog "The maze runner". Annars är den film som jag tyckt allra bäst om "The secret life of Walter Mitty". 



Vilka var de bästa människorna du träffade?
Mina vänner.

Hur skulle du beskriva din klädstil?
Mönstrad och bekväm. Mjuk och gosig liksom.

Vad fick dig att må bra?
Gos. Jag har precis beställt boken "The cuddle sutra" så på den vägen är det.

Vilken kändis var du mest sugen på?
Tyler Hoechlin. Hot damn! Och jag som inte ens gillar skägg... Ingen regel utan undantag tydligen.


Vem saknade du?
Fantastiska fyran. Längtar efter er.

Vilken var din bästa månad?
Hmm... Juli tror jag.

Finns det något du skulle kunna ha gjort bättre?
Absolut. Finns det väl alltid.

Hur kommer nästa år skilja sig från 2014?
Jag hoppas att jag får ett jobb. För då kommer vi kunna renovera lite mer här hemma och jag vill ha ett renoverat badrum och en ny säng.