onsdag 22 juli 2020

YouTube-favoriter

Jag är troligen inte den enda i Sverige (eller världen) som just nu slukar videos på YouTube i en rasande takt. Och det finns massor att välja på utifrån tycke och smak. Jag följer en hel del kanaler, och det här inlägget skriver jag för att tipsa om några av dem. Först tänkt jag göra en serie av det och dela upp dem i kategorier, men orka. Vi kör de jag blir gladast av när det kommer en ny video, oavsett kanalinriktning.

The Domestic Geek, eller Sarah Lynn Cauchon, uppdtaerar sin kanal ett par gånger i veckan. Då alltid med recept som ser lekande lätta ut att göra, och jag har lagat flera av hennes recept genom alla de år jag följt henne. Sedan är det alltid trevligt med någon som hälsar en med frasen "Hello lovelies!" i början på varje video. Hon är en fena på ordvitsar också. Så pass att om du avskyr sådana kanske du ska hoppa över den här kanalen, för det är minst en i varje video - oftast fler.



Fairyland Cottage drivs av en irländska som alltid tackar för att jag väljer att dela min tid med henne. Hon uppdaterar varje söndag med videos om hållbart och att leva i samklang med naturen. Allt från skönhetsknep till städning, recept och pyssel du kan göra själv. 
Ibland dyker det upp överraskningsinlägg med stillsamma ljud. Som en bäck i skogen, eller naturen som vaknar vid en soluppgång.



Food52 är en amerikansk site med mat som tema, precis som en kan tro av namnet. Det är massor av olika kockar som kockar på den här kanalen, och ibland är det små skolor om sådant som kan vara bra att veta om en huserar i ett kök. Ibland är det genious recipies, med just geniala recept som har kommit på det där lilla extra. Ibland Big Little recipies med mycket smak på få ingredienser, och ibland bara gott i största allmänhet.
Uppdaterar flera gånger i veckan.



Om jag bara skulle tipsa om en vegan i det här inlägget, så skulle det vara Sadia och hennes Pick Up Limes, men jag kommer tipsa om fler veganer. Jag är ju inte vegan själv, funderar inte ens på att bli vegetarian, men jag tycker att det är spännande och gott med veganskt och vegetariskt, så det är inte dumt att få inspiration. Sadia är dessutom utbildad dietist, så här känner jag mig i trygga händer. Kanalen har så klart stort fokus på mat, men ibland dyker det upp andra videos, om resor, inredning, mindfulness och allt som händer i ett liv.
Uppdaterar då och då.


En annan glad vegan är Nisha som har kanalen Rainbow Plant Life. En omskolad jurist som nu tipsar om god mat. Hon delar gärna med sig av inspiration från det indiska kök hon växt upp med. Så klart god mat i överflöd, gärna i en instant pot - som jag inte har någon. 
Bli inte förvånad om hon börjar dansa när hon lagar mat, eller häller upp ett glas vin åt sig själv mitt i alltihopa.
Uppdateringar varje vecka, men lite olika dagar.


Beatrice Caruso har en ganska ny kanal, men hon kom snabbt upp i över 100.000 följare - varav jag är en. Den här kanalen är inte för alla, för Beatrice kanal handlar om hennes mål att gå ner i vikt. Jag behöver själv gå ner en massa kilon, så jag ser henne som inspirerande. För det här är en tjej som bjuder på sig själv och har ett smittande skratt. Ofta gör hon olika utmaningar, som att dansa varje dag i en månad, eller springa en kilometer om dagen. 
Veckovisa uppdateringar, jag tror hon hade bestämt sig för måndagar.


Det är tur för mig att Nyangsoop ofta har engelsk text på sina videos. Inte för att jag egentligen behöver veta vad det står, för det här är en kanal jag började följa för att den är visuellt vacker. Jag tror att hon bor på landet i Sydkorea, men jag är inte helt säker. Det är mycket mat här, ofta i för mig lite underliga kombinationer, och mycket natur och trädgård. Och en väldigt söt katt som heter Taco. 
Kanalen är en "tyst" kanal. Inget tal förutom bakgrundsljud, ibland inte ens musik. 
Uppdaterar lite då och då.

Shirinatra är en ordlek på Shirin - som har kanalen -  och Sinatra. Här är det vintage och vintageinspirerat för hela slanten. Många söta klänningar blir det.
Ofta lookbooks i olika stilar, men också outfits med inspiration från de stora stjärnorna från förr, som Audrey Hepburn, Grace Kelly och Marilyn Monroe. 
Jag hittade den här kanalen via tutorials för håruppsättningar, och stannade kvar för charmen.
Uppdaterar varje helg.


En annan vintageispirerad kanal är den som drivs av Rachel Maksy. Här samsas allt från heminredning till intrikata kostymer inspirerade av det mesta. Starbucks, Star Wars, hobbitar, gamla reklamplanscher - you name it. 
Ibland prövar hon olika hårstilar, ibland lär hon ut olika hårstilar. Ibland färgar hon håret. Ibland syr hon en klänning eller tre. Allt i sällskap av sin ständige följeslagare Frodo - som är en hund. Mindre ofta får vi se katten också, som jag inte kommer ihåg vad den heter.
Uppdaterar varje fredag.


Och till sist Morgan, som jag precis har börjat följa. Hon gör videos som handlar om att försöka njuta i nuet - även om det inte alltid är lätt. Mycket natur och vackra interiörer, och ofta med gästspel från pojkvännen Landon och hunden Roo. 
Morgan läser mycket och ofta, och det var genom hennes timslånga "Read with me" som jag hittade henne. Nästan varje dag sedan dess har jag läst i sällskap med henne och hennes spellista med klassisk musik. 
Jag har följt henne så pass kort tid att jag inte riktigt vet hur hennes videoschema ser ut, om hon ens har något, men jag tror att hon uppdaterar varje helg.