tisdag 14 juli 2020

Bloomsbury's Modern Classics

Det här blir nog första och sista gången jag gör en lässammanfattning på en bokkollektion. Sådana kommer ju inte värst ofta, och då räknar jag absolut inte bokserier, för i dessa dagar verkar det inte som att det ens går att skriva ensamstående böcker. Särskilt inte inom fantastiken. Ibland störigt - ibland helt underbart.
Nåväl, det här är ju inte en serie, utan en kollektion. 10 böcker som det brittiska förlaget Bloomsbury sålt massor av och 2017 valde att göra en samlad (och limiterad) kollektion av med nya fina och matchande omslag.

Jag kom över den här serien av en slump. Jag ville läsa Madeline Millers bok "The song af Achilles" och tyckte mig ha hittat en sjusärdeles snygg variant av den. Det var först när jag höll den i min hand som jag insåg att den var del av den här serien. Det fanns några andra böcker i serien som jag direkt blev intresserad av att läsa, och där någonstans blev det en fix idé i mitt huvud - jag skulle läsa hela serien. Även de jag på pappret kanske inte var jätteintresserad av. Jag bestämde mig för att ha läsning av Bloomsbury's Modern Classics (BMC) som ett projekt under 2020, både att införskaffa och läsa. Jag hade läst två av böckerna innan 2020 började, så jag kanske hade hållit på än om det inte varit för det.

Vad är det då som gör att just de här böckerna fått status som moderna klassiker? Jag har faktiskt ingen aning. Överlag tycker jag det är vanskligt att kalla någon bok alls för en klassiker om den är yngre än mig och bevisligen har överlevt tidens tand, och jag tror minsann att ingen av de här böckerna är äldre än 1990-talet. Blivande klassikerstatus kan ju också diskuteras, men i viss mån är ju det där en smaksak. I den här kollektionen hittade jag böcker som överraskade mig med hur pass mycket jag tyckte om dem, men även några som överraskade mig med att inte leva upp till förväntningarna. Och bara en som jag fullkomligt älskade.



Som kanske anas av bilden här ovan så var det alltså första boken ut i denna kollektion, "The song of Achilles" av Madeline Miller, som blev min absoluta favorit. Eftersom jag älskade den så pass mycket så hoppades jag såklart att övriga böcker skulle hålla samma klass som den, men inte. 5/5
Redan med bok två ,"Jonathan Stange & Mr Norrell" av Susanna Clarke, blev jag lite besviken. Inte alls vad jag hade hoppats på, och alldeles för lång för att hålla mitt intresse uppe hela vägen. 3/5
Desto trevligare hade jag det med Donna Tartts "The little friend" som faktiskt gjorde mig så pass sugen på författaren att jag snart läst alla tre av hennes långa romaner, jag har bara "Steglitsan" kvar, och den ligger i olästa högen just nu. 3,5/5
I  mars hade jag "The suspicions of Mr Whicher" av Kate Summerscale som månadsbok, och här märks för första gången att det inte är någon rim och reson på vad som valts in i denna kollektion. "Mr Whicher" är nämligen en så kallad true crime, och handlar om ett mord som begicks 1860. Mycket intressant, men absolut inte en roman som jag först trodde den här kollektionen enbart bestod av. 4/5
Samma månad hann jag också läsa ut "The kite runner" av Kahled Hosseini. En vacker och samtidigt tragisk bok. 4/5
En annan bok som överraskade mig var "Snow falling on cedars" av David Guterson. Dels för att den var spännande, men mest för sin finstämdhet och för att den väckte känslor hos mig och jag tänkte på den länge efteråt. 4/5
Minst sugen av alla böckerna i kollektionen, var jag på att läsa "Restless" av William Boyd. En spionthriller kändes inte riktigt som min grej helt enkelt. 3/5
Jag tyckte språket var väldigt vackert i "The English patient" av Michael Ondaatje, men handlingen tyckte jag var sisådär. Alltför hoppig för min smak, och kanske lite för mycket om att desarmera bomber. 2/5
"Fugitive pieces" av Anne Michaels var ännu en bok som överraskade lite. Jag var egentligen ganska osugen på att läsa den, för jag är lite trött på andra världskriget just nu, och i den här serien finns det fyra böcker som på något sätt berör det kriget, och jag lyckades läsa dem i en följd. Jag tyckte den var ganska fin dock, även om jag inte tyckte jättemycket om den andra delen som kändes så skild från den första. 3/5
Sista boken ut blev "Eat pray love" av Elizabeth Gilbert. Den hann utgå från förlaget i den här utgåvan innan jag hade köpt den, men jag hade tur och hittade den på eBay, för annars hade serien inte blivit komplett och det hade ju varit tråkigt för mig. Å andra sidan var den inte värst bra, så jag hade egentligen lika väl kunnat vara utan att läsa den. 2/5

En blandat kompott alltså, där många av böckerna har filmatiserats. Till och med true crime-boken "The suspicions of Mr Whicher" blev det visst en kortlivad deckarserie av. Där ser man.
Jag är glad att den här kollektionen kom i min väg för dryga året sedan, för jag har läst flera bra böcker enbart för att de var med här som jag kanske hade missat annars. Upptäckt en eller annan författare jag vill läsa mer av, och hittat en jag kommer undvika. Och lärt mig en del om oväntade saker på kuppen. 

Men en sak har jag stört mig lite på med den här kollektionen. Bokryggarna har färgade streck i olika färger, och de kan en göra en tjusig regnbåge med. Varför är det då så många blå böcker? Varför ingen gul? Eller rosa? Stör mitt tunggung en aning.