onsdag 28 december 2022

Backspegel 2022

Nu duggar de tätt, tillbakablickarna på det år som varit 2022. Ett år som varit ganska sorgligt och tomt. Som att en sorts baksmälla drabbat hela världen efter pandemin. På det lägger vi krig, inflation och varubrist, så känns det inte så himla kul alls. Omvärldsoron har varit stor, så att säga.
Saker har hänt, och så här har mitt 2022 sett ut, om vi blickar i backspegeln.

Schumi the cat börjar vänja sig vid att vara ensamkatt.

Gjorde du något du aldrig gjort förut?
Traskat iväg helt orädd för att vaccinera mig. I år kan vara året jag kommit över min sprutfobi. Det är fortfarande inte kul, men med fyra doser mot covid varav två i år, hittills tre doser mot TBE och en dos mot säsongsinfluensan, så är jag inte rädd längre. Bara att kavla upp ärmen och få det gjort.

Vilken var den bästa filmen? 
"Everything Everywhere All at once". Enda filmen jag såg för första gången som jag gett full pott i betyg. I år blev det inte ett enda biobesök, tänka sig. Skönt med filmmys hemma i soffan också.

Är det något du saknade 2022 som du vill ha 2023?
Fred på jorden.

Vilket datum kommer du alltid att minnas?
24 februari. Se ovan.

Vad är det bästa som hänt dig under året som gått?
Att nå milstolpen 1000 dagar i rad med meditation. Kändes fint, och har gjort gott.

Vilket var ditt största misstag?
Jag kommer faktiskt inte på något. Finns säkert något som jag kommer på senare, men just nu - ingenting. Tror inte riktigt att jag varit fullt så fantastisk.

Vilket var ditt bästa köp?
Nytt tak till huset. Välbehövligt.

Vad spenderade du mest pengar på? 
Böcker.

Vad gjorde dig riktigt glad? 
Att E tog studenten, och allt som följt därpå. 



Mådde du bättre eller sämre 2022 än vad du gjort under tidigare år?
Bättre. Inte med några stora marginaler, men på det stora hela har det varit ett bättre år sett till min mentala hälsa.

Vad var det bästa på TV?
"Sense8", "Young royals", "Stranger things" och "1899".

Finns det något du önskar att du hade lagt ner mer tid på?
Egentligen gillar jag inte att kalla det dejter när jag varit gift med älskade maken i 22 år, men ändå. Dejter med älskade maken.

Finns det något du önskar att du lagt ner mindre tid på? 
YouTube.

Det vackraste lacket 2022?
Peacock blue glaze från a-England.


Vilken var den bästa boken 2022?
"Projekt Hail Mary" av Andy Weir och "Utopia avenue" av David Mitchell.

Önskade du dig något som du fick?
En tavelvägg i biblioteket.

Önskade du dig något som du inte fick?
Nytt hallgolv. Har förvandlats till ett större projekt som förhoppningsvis blir klart innan hösten.

Vilka var de bästa människorna du träffade?
Mina fina vänner.

Hur skulle du beskriva din klädstil?
Alltmer mjuk och gosig, och i färger som går att kombinera. Försöker tänka mer miljömedvetet när det gäller mina kläder, och har börjat bygga en garderob som ska funka till det mesta.

Vad fick dig att må bra?
Att röra på mig. Meditera. Lägga undan mobilen. Korta tupplurar vid behov. Tidiga morgnar. 

Vilken kändis var du mest sugen på?
Ingen alls, tror jag minsann. Eller Keanu Reeves, av gammal vana.

Vilken var årets bästa låt?
Började direkt nynna på "Vibe" med Editors när jag läste den frågan.

Vem saknade du?
Pappa och min storebror. För alltid i mitt hjärta.

Vilken var din bästa månad?
Juni. Student och födelsedag.

Finns det något du kunnat göra bättre?
Hoppas inte det, för jag har gjort så gott jag kunnat.

Hur kommer nästa år skilja sig från 2022?
Jag hoppas på lite mer stabilitet i världen. Det har milt sagt känts lite omtumlande i år.