tisdag 20 december 2022

Sett på TV: 1899

Spoilervarning när jag skriver om TV.

Och hur ska jag kunna undvika att spoila den här serien? På allvar? Har det någonsin känts så svårt som nu? Och när kommer säsong två?

Bildkälla Netflix

Ett immigrantfartyg på väg till New York år 1899, lägger om kursen när de får ett mystiskt meddelande. Snart börjar skeppets passagerare uppdaga en hemlighet. Vad låg bakom rederiets uppköp av nya skepp, och varför renoverades de under flera månader? Vad hände med skeppet "Prometheus", som varit försvunnet i fyra månader? Och vad bär de olika passagerarna med sig i bagaget?
Wake up.

Till en början verkar det här vara en serie om ett skepp på väg till New York och dess brokiga samling passagerare. I bakgrunden finns "Prometheus" som så mystiskt försvunnit, troligen förlist. I första klass reser Maura Franklin, en läkarstuderande som söker sin bror, som var passagerare på "Prometheus". Hon hjälper en ung kvinna i tredje klass när hon får komplikationer i sin graviditet. 
Passagerarna är av olika bakgrund och kommer från hela välden, därför talas det olika språk och det är inte alltid lätt att kommunicera med varandra. Just den detaljen gör att den här serien känns väldigt äkta. Skådespelarna kommer från det land som påstås och talar det språket. Det är alltså inte någon franska med amerikansk brytning, vilket känns som en frisk fläkt. Och så är det ju kul att helt plötsligt höra en lösryckt fras på svenska.
Redan i andra avsnittet börjar jag dock känna mig förd bakom ljuset, och sedan satt jag mer än en gång och undrade vad det egentligen var som hände. Jag trodde att jag skulle få en serie om ett spökskepp och mystiska övernaturliga händelser, men det är så mycket mer än så. I slutet av serien ville jag ha nya avsnitt omedelbums, men det är inte ens säkert att det blir en säsong två, och om det blir det så får jag nog vänta minst ett år på den.