fredag 3 maj 2024

Sett på TV: White collar, säsong 6

Som vanligt spoilervarning när jag skriver om TV.

Sedan i februari har jag haft sällskap av Neal Caffrey, Peter Burke, Elizabeth, Mozzie, Jones och Diana när jag svettats på min motionscykel. Men nu är det slut.
Den sista och sjätte säsongen fick sex avsnitt på sig att avsluta berättelsen om bedragaren Neal, som blir informatör åt FBI-agenten Peter Burke som en del av sitt straff. Många saker har hänt under de säsongerna, och nu var det dags att knyta ihop säcken.

Bildkälla Just Watch

I det första avsnittet löstes cliffhangern från förra säsongens avslut. Neal har blivit kidnappad, men kidnappningen visar sig snart vara annorlunda än vad som först anats. Den blir en ingång till brottssyndikatet Pink Panthers. Om Neal kan hjälpa FBI att stoppa Pink Panthers en gång för alla har han lovats sin frihet - den här gången har han ett skriftligt kontrakt på det. Ingen hade dock räknat med att ännu en ny tjuv välkomnats till Pink Panthers, Neals och Peters fiende Keller. Neal känner hoten komma från många håll, och han gör allt för att skydda de han tycker om.

Hela den här säsongen handlar om Pink Panthers och alla fallen rör på ett eller annat sätt den stora kuppen där FBI ska kunna sätta dit dem. Utom ett som är centrerat kring Mozzie. Eftersom jag inte tycker om Keller har det så klart varit trist att ha honom med i stort sett hela säsongen, men med tanke på vad som hände var han så klart det bästa valet för just den rollen. Hela vägen fram till slutet.
Och slutar gör det. Rejält. Ett år senare så öppnas dock en liten dörr på glänt, och hoppet finns där.
Det har viskats om en film, men ingenting har hänt eller verkar vara planerat. hade varit en kul present annars, så här 10 år efter att serien avslutades. 
Jag kommer sakna "White collar". Neal och Peter och alla andra. Har tänkt på det flera gånger under de här sista två säsongerna, att snart är det slut. Tråkigt för mig. Jag har dock bestämt vad jag ska titta på härnäst, och det finns gott om tv-serier att cykla till. Tack och lov.