fredag 20 september 2024

FredagsFilmen: Beetlejuice

Fler filmer jag vill se på bio men troligen kommer stanna hemma och titta på när den kommer till en strömningstjänst - "Beetlejuice Beetlejuice". Men innan jag gör det vill jag återknyta bekantskapen med den första filmen, "Beetlejuice", som kom redan 1988. Den uppföljaren lät vänta på sig minsann. 

Bildkälla TV Insider

Adam och Barbara bor i sitt drömhus när de råkar ut för en olycka och dör. När en ny familj flyttar in i deras älskade hus gör de allt för att skrämma bort dem, men när ingenting fungerar beslutar de sig för att kontakta Betelgeuse. Han har dock helt andra planer än att bara hjälpa Adam och Barbara.



Det var alldeles för länge sedan jag såg den här filmen, och jag känner ett allt större behov av att se den nu när den och dess uppföljare är högaktuella. Tur för mig finns den att strömma på Max sedan några veckor tillbaka.
Jag minns alltså inte jättemycket om "Beetlejuice" mer än att den är roligare än vad den är läskig, och att Tim Burtons estetik är väldigt tydlig, med alla underliga figurer som dyker upp i den här filmen. En hel del av dem randiga. Det är mycket ränder i Burtons filmer...
Förhoppningsvis är det här min fredagsmysfilm ikväll. Om jag får älskade maken med på noterna.