lördag 7 september 2024

Augustis utlästa

Jag hann börja på en sjätte bok innan augusti tog slut, men det blir ändå fem böcker nu när jag summerar månaden.Bland dem årets hittills längsta bok, med nästan 800 sidor. Så här ser de ut (i utläsningsordning) när jag lägger dem på hög.


"Wolf Hall" av Hilary Mantel är den först boken i trilogin om Thomas Cromwell, som var en av kung Henrik VIII främsta rådgivare. En välskriven bok om en spännande tid i Englands historia. Mitt betyg blev 3,75/5

"Matrix" av Lauren Groff var mitt val till Plejaderna, och det här var en bok som det fanns mycket att diskutera om, men som inte var direkt älskad för det. Utspelar sig på 1100-talet i ett Engelskt nunnekloster, dit Marie de France skickas för att hon anses vara för ful för att gifta bort, och för att hon är lite i vägen. En hyfsat feministisk bok, som kändes som att den hade kunnat vara på riktigt, men högst troligtvis inte var det. Plejadernas medelbetyg blev 2,4/5, jag gav den en 3:a.

"Alla somrar med dig" av Carley Fortune är en romance om Percy och Sam. För många år sedan begick Percy ett misstag, och sedan dess har hon inte träffat Sam, men hon har aldrig kommit över honom. Nu kallas hon tillbaka till ungdomsårens Barry's Bay, och därmed kommer alla minnen tillbaka om somrarna hon tillbringade där. Snabbläst, rar och förutsägbar, och min ick för sexscener verkar bestå. Betyget blev 3/5.

"En vänskap" av Silvia Avallone handlar om Elisa och Bea och deras starka vänskap, som en dag blev förstörd. Som vuxen sätter sig Elisa ner och skriver om dem, för att försöka förstå vad det var som hände, och hur Bea kunde bli så berömd som hon nu är. Augustis favoritbok med betyget 4/5.

"The merry adventures of Robin Hood" av Howard Pyle är en sammanfattning av ballader om Robin Hood och hans tappra vänner i Sherwoodskogen. Inget nytt? Jo, det tycker jag nog. Saknade massor (Marian) från den Robin Hood-lore jag känt till hittills. Ändå trevligt att äntligen läsa om Robin Hood, för det har jag inte gjort tidigare. Månadens enda bok på engelska, dessutom. Mitt betyg blev 3/5.