fredag 13 juli 2018

FredagsFilmen revisited: Call me by your name

Om jag förra veckan tyckte att det saknades mycket i adaptionen från bok till film, så tycker jag precis tvärtom gällande dagens film. Faktiskt är "Call me by your name" något så ovanligt som en film som är bättre än boken den är baserad på. Så fick den en Oscar för bästa manus baserat på en förlaga också, mycket välförtjänt kan jag känna.



Varje sommar kommer en gäst och bor med Elio och hans föräldrar, för att studera och hjälpa Elios pappa i hans arbete. Det här året heter gästen Oliver och Elio blir snabbt väldigt fascinerad av honom. Ur denna fascination väcks snart känslor, som Elio inte vågar hoppas på ska besvaras.


Alltså på riktigt, gör er själva en tjänst och se den här. Timothée Chalamet var nominerad till en Oscar för bästa manliga huvudroll för sin tolkning av Elio, och det är så att jag tycker att han blev rånad på den.
En uppföljare är planerad, vilket snudd på ger mig gåshud av förväntningar. Så slutar filmen långt innan bokens slut, så det finns rätt så mycket att utforska.