onsdag 4 juli 2018

Wishlist Wednesday - Vackra bokomslag edition

Jag är, som ni säkert vet vid det här laget, en riktig bokmal. Det är få saker jag uppskattar så mycket som att fly in de andra världar som en bra bok ger mig. Och en annan sak som jag också gillar är vackra böcker.
Jag är egentligen inte en sådan som köper böcker i flera olika utgåvor bara för att de har vackra bokomslag, jag ser det mer som ett lyckokast de gånger en bok jag älskar har ett bokomslag jag också älskar.
Jag är egentligen inte heller en sådan som köper en bok bara för att den har ett vackert omslag. Egentligen. Men det har hänt. Ofta har jag dock haft turen att det varit en bok jag tyckt om också.

Hur det står till med alla de här böckernas innehåll vet jag faktiskt inte, jag vet bara att jag vill ha dem för att de har vackra omslag. För ibland sitter skönheten på ytan.



"Jane Eyre" av Charlotte Brontë vet jag redan att jag älskar, Det är nog topp 10 på den, av alla böcker jag någonsin läst. Den här kan jag absolut tänka mig att samla på mig i alla möjliga omslag, där vissa skulle bli böcker att bara försiktigt bläddra i då, om jag känner mig själv rätt. 
Jag äger redan "Vilette" och "Professorn" av samma författare i Modernistas supersnygga omslag, så jag skulle absolut inte tacka nej till "Jane Eyre" i matchande outfit. Den verkar dock vara slut...
Och om jag ska skaffa mig ett ex på engelska så kan det ju gärna få vara med omslaget under, som är illustrerat av modetecknaren Ruben Toledo. Så himla vackert och stämningsfullt.


Ännu en bok jag redan vet att jag tycker om är "Förnuft och känsla" av Jane Austen (rätt så nära att jag skrev Eyre där because of reasons). Jag har den dessutom redan i bokhyllan, men här kan jag motivera ett eventuellt köp med att jag inte har den på svenska, än. Förutom det utomordentligt vackra omslaget då.


Det enda jag jag vet om "Slade house" är att den är skriven av David Mitchell, ocm också skrivit en annan av mina absoluta favoritböcker, "Cloud Atlas". Och ser ni vilket sjusärdeles tjusigt omslag! Skulle se himla piffig ut i min bokhylla, let me tell'ya.


Barnes & Noble har varit elaka snälla nog att släppa en hel serie böcker med utomordentligt tjusiga omslag. Och jag vill såklart ha nästan alla - bara för att de är snygga. Som "Dracula" av Bram Stoker. (Fastän jag tycker att boken är sisådär bra.)


Som den Arthurian jag är så får jag nästan lite andnöd av den här utgåvan av "Le Morte d'Arthur" av Sir Thomas Mallory.


Vi avslutar denna önskelista med denna vackra utgåva av Hans Christian Andersens klassiska sagor. För sagor är trevliga grejer att ha i sin bokhylla.

Jag skulle kunna göra den här listan ungefär hur lång som helst, för det finns så många vackra omslag därute att handlöst förälska sig i. Och jag kommer säkert börja samla på mig just vackra omslag när vi börjar fixa till biblioteket här hemma så att det blir just det - ett bibliotek. Mitt bibliotek. När det nu blir. 



Alla bilder är lånade från Goodreads.