fredag 9 augusti 2019

FredagsFilmen: 47 Ronin

The lesser of two evils. Det var vad jag trodde när vi valde film att titta på förra helgen och valet föll på "47 Ronin" (fråga mig inte vilken den andra filmen var för det har jag glömt). Så jag blev lite förvånad när jag faktiskt gillade den.

Bildkälla Impawards
Kai är ett halvblod och ses inte med blida ögon av samurajerna i palatset i Ako, då han tros vara en demon. Under en tornering för att hedra Shogun luras deras herre Asano att angripa Lord Kira - för detta brott döms han att begå seppuku, och hand trogna samurajer blir ronin - samurajer utan en herre.
De förbjuds att hämnas sin herre, men ett år senare samlas de igen.


Filmen är baserad på verkliga händelser, och 47 ronin är en legend som berättas som ett exempel på stort mod och lojalitet. Någon Keanu Reeves fanns dock inte med i verkligheten, inte heller någon Kai, som Keanu spelar. Så kärlekshistorien som är invävd här, fanns såklart inte heller, och självklart var det inte inblandat någon trolldom eller fantasidjur. Ändå är det just de där tillagda delarna som gör den här filmen lite extra snygg, och på sätt och vis fängslande. Jag trodde länge att det skulle visa sig att filmen var baserad på en seriebok eller något, och blev glatt överraskad av den verkliga förlagan - som jag så klart satt och läste på om dagen efter.

Filmen finns att se på Netflix, för den som vill se snyggt foto och actionladdade svärds-fighter. Något storverk är det inte tal om, men väl underhållning för stunden.