fredag 18 november 2022

FredagsFilmen: Fargo

Förra helgen ville E se "Fargo", och även om jag sett den jag vet inte hur många gånger, så är den så pass bra att jag snabbt gick med på det förslaget.

Bildkälla AllMovie

Jerry Lundegaard är en hårt skuldsatt bilförsäljare. Hans plan är att låta ett par lejda skurkar kidnappa hans fru, så att hennes förmögne pappa ska betala en stor lösensumma, som han ska roffa åt sig merparten av. Men de skumma typer han anlitat gör snart ett ödesdigert misstag, som leder till en kedja av av katastrofala händelser. Polisen Marge Gunderson sätts på fallet, och börjar nysta upp händelseförloppet.



Oh geez...
Jag har som sagt sett den här filmen flera gånger, men jag tycker alltid att den är lika bra. Skådespelarna är fantastiska, och känns väldigt trovärdiga. Det är nästan så en tror på den där skylten i filmens inledning som påstår att filmen är baserad på verkliga händelser. Det är den inte. Eller kanske pyttelite. 
Jag älskar Frances McDormand i den här, som gav henne hennes första Oscarsgubbe. Hon har tre - hittills.