fredag 4 november 2022

Fredagsmys: Foccacia

I min familj älskar nästan alla pasta. Alla utom jag. Där de kan äta det två gånger om dagen sju dagar i veckan, kan jag möjligen tänka mig att äta det två dagar i rad, men allra helst inte. Jag tröttnar, helt enkelt. Då är det skönt att bryta av i pastamonotonin med något annat. Som ris, potatis eller bröd. Mmmm, bröd... Och ett extra gott bröd att baka, som dessutom går rätt så fort att slänga ihop och som kan toppas med ungefär vad som helst, är så klart foccacia. Denna ljuva, fluffiga och varma skapelse, som gör sig allra bäst nybakat, men funkar fint att frysa.



Foccacia

25 g jäst
4 dl vatten
½ dl olivolja
1 tsk salt
1 msk torkade örter
ca 1 liter vetemjöl

Toppa med: oliver, lök, soltorkad tomat, färska örter, ost
flingsalt, olivolja

Smula jästen i en bunke och lös upp den i lite av vattnet. Tillsätt sedan resten av vattnet, olja, salt och örtkrydda (jag brukar mortla saltet med örterna, ofta rosmarin, timjan och basilika). Tillsätt det mesta av mjölet och arbeta till en smidig deg som släpper bunkens kanter.
Låt degen jäsa övertäckt i 40 minuter.
Klä en plåt med bakplåtspapper och stjälp upp degen på den. Platta ut degen till ca 30 x 40 cm. Gör massor av gropar i degen med fingrarna. Tryck ner vald fyllning här. Jag använder oftast oliver, men de var slut så den här gången blev det shalottenlök, men ta det du tycker om eller hoppa över det helt. 
Strö över flingsalt och droppa över olivolja.
Grädda i 250℃ varm ugn ca 15 minuter. 
Låt brödet svalna något och skär det sedan i portionsbitar.