fredag 11 november 2022

FredagsFilmen: Spirited away

Jag har skrivit om många av Studio Ghiblis filmer här förut, men aldrig om den första av dem jag såg och en av dem som en gång gjorde att omvärlden fick upp ögonen för Studio Ghibli. "Spirited away" vann en Oscar för bästa animerade film 2003, trots att filmen kom redan 2001. Studio Ghibli grundades 1985, och har således producerat filmer både innan och efter "Spirited away" gjorde sitt segertåg över världen.

Bildkälla SF Anytime

Den unga flickan Chihiro och hennes föräldrar är på väg till sitt nya hus, när de stannar för att undersöka vad som verkar vara ett övergivet nöjesfält. När kvällen kommer upptäcker hon att hennes föräldrar har förvandlats till grisar och det är nu hennes uppgift att bryta förbannelsen. Hon får hjälp av pojken Haku, och under tiden arbetar hon på ett mystiskt hotell som bebos av japanska gudar och andar.



Jag har sett den här, men det var såpass länge sedan att jag tycker att en omtitt nästan är nödvändig. Minns att jag var trött, men tyckte den var bra och spännande.