lördag 3 februari 2024

Januaris utlästa böcker

Det här blir ett litet nätt inlägg.
Jag har kommit lite mer än halvvägs i månadsboken som jag valde att dela upp mellan januari och februari. Det blev ändå 14 sidor om dagen i "The priory of the Orange tree" av Samantha Shannon, och jag känner att det varit en alldeles lagom takt för mig att läsa en bok jag inte för mitt liv kan begripa mig på varför jag skaffade.
I övrigt har jag läst 3 böcker i januari, och det är ju inte så jättemycket för att vara jag. Så kan det också gå. Uppifrån och ner, precis som vanligt.


"Folk som sår i snö" av Tina Harnesk är den senaste boken att läsas av min bokcirkel, Plejaderna. Tyvärr var den väldigt dåligt läst när vi sågs, och på grund av det så pratades det inte så mycket bok, tråkigt nog.
Jag tyckte i varje fall att den var väldigt bra. Spännande med an bok i ett samiskt perspektiv, med fina människoöden. Jag skrattade och grät om vartannat. Mitt betyg blev 4/5. Det har droppat in några betyg i efterhand, och då har Plejadernas medelbetyg hamnat på 3,8/5.

"The book of form and emptiness" av Ruth Ozeki var månadens stoppstoppskylt för mig. Och det beror absolut inte på boken, utan enbart på mitt läshumör. Faktiskt blev det här januaris favoritbok, med 4/5 i betyg, men det tog tid för mig att komma till ro med den. Vackert berättad historia, om mänskliga relationer, sorg, och mental hälsa, bland annat. Och så bibliotek och böcker. Dessutom märks det att författaren är zenbuddist, och det gillar jag.

"Fjollornas fest" av Jonas Gardell var min enda julklappsbok häromsistens, och eftersom den är ganska kort valde jag att läsa den härnäst. Annars hade den där bokhögen varit sorgligt låg, antar jag. En roman baserad på verkliga händelser och personer. Gardells vanliga finstämda berättarstil, humorn finns där, men den balanserar på en tunn tråd över något allvarsamt och ofta mörkt. 
Kanske tyckte jag till och med att den var i kortaste laget och dock hade kunnat gå ännu lite djupare. 
TW för sexuella övergrepp på barn. Betyget blev 3/5.