onsdag 7 mars 2012

Dagens filmtips: Alien

Vi stannar väl kvar i rymden ett tag till tycker jag. Tillsammans med vad som måste vara det otäckaste jävla monstret som någonsin synts på en filmduk. H.R. Giger visste vad han gjorde när han skapade den här otäckingen till Ridley Scotts film "Alien" från 1979. Så vann filmen en Oscar för sina specialeffekter också.


Inget jag vill möta i en mörk gränd direkt. Eller en väl upplyst. Eller överhuvudtaget faktiskt.

Första gången jag såg den här filmen var vi ett gäng som samlats hemma hos en kompis när den skulle premiärvisas på svensk tv. Jag var väl 16 år eller så, och inte alls lika luttrad som jag är nu. Att vi var flera stycken ledde även till att vi var duktiga på att skrämma upp varandra och jag tror jag blundade ungefär lika mycket som jag tittade. Minns att det var någon som gömde sig bakom soffan och vägrade komma fram också. Trots att det var en ljummen sommarnatt jag skulle gå hem i var jag milt sagt inte vidare värst kaxig på hemvägen. Sällan har någon gått så snabbt hem som jag gjorde då.

Det finns de som påstår att uppföljaren "Aliens" från 1986 är bättre, men till den skaran hör inte jag. Visst - den är mer actionpackad, men den här är bra mycket otäckare. Klaustrofobisk. Tydligen pitchades den hos filmbolaget som " 'Hajen' - fast i rymden" och det är ju en rättvis beskrivning. Skulle vilja slänga in att den även innehåller en dos av "10 små negerpojkar" också, eller "Och så var de bara den" som den nya, mer politiskt korrekta titeln är.

Behöver jag ens säga vad den här filmen handlar om? Den är en klassiker utan dess like, både i sin genre och i det stora hela. Kortfattat:
Rymdskeppet Nostromo är på väg till sin destination när besättningen väcks ur sin hypersömn för att undersöka en signal från en planet. Det som uppfattats som en nödsignal, visar sig dock snarare vara en varningssignal, då ett okänt väsen lyckas ta sig ombord. Jag antar att ni är bekanta med en viss scen i kafeterian? Mår lite illa bara jag tänker på den...

Sigourney Weaver har helt klart dragit en vinstlott när hon tackade ja till att spela Ellen Ripley, en roll hon repriserat även i uppföljarna "Aliens" (ja - plural), "Alien3" och "Alien: Resurrection". Är man inte ett inbitet fan kan man hoppa över åtminstone "Alien3", kanske även den fjärde filmen, även om den inte är fullt lika usel. Jag ser alla fyra - alltså är jag ett inbitet fan.
I övriga roller ser vi bland annat Tom Skerrit, Ian Holm (Bilbo, ni vet) och John Hurt.

Till min glädje har Ridley Scott återvänt till Alien-universumet, och till sommaren har denna film premiär, "Prometheus". Gissa vem som ska gå på bio?


Och kom ihåg - In space no one can hear you scream...