måndag 19 mars 2012

Dagens filmtips: Inception

Jag gillar ju en snygg film när jag ser den. Den här filmen är snygg som fasen, och då menar jag inte enbart att jag tycker Joseph Gordon-Levitt är en läckerbit i väst och backslick, men jo - tant satt och dreglade lite i biostolen. Jag menar mer att jag satt där med ett fånigt leende på läpparna och var helt tagen av alla dessa kolossalt snygga effekter som staplades på varandra. Gåshud var förnamnet. Jag går inte på bio så jätteofta nuförtiden så då kändes det extra bra att jag lyckades med konststycket att se den här på stor duk, för det är så den gör sig bäst, även om den duger att se på min lilla tjocktv också.


"Inception" (2010)

Nu är den inte enbart snygg, utan den har en handling också. En ganska komplicerad sådan, så här duger det inte riktigt att bara sitta och glo och käka popcorn, det är bra om man orkar tänka lite också.
Christopher Nolan står för både manus och regi här, och det här var ett projekt han jobbade med i flera år. Det handlar om våra drömmar och kraften som ligger i dem, vad som sker i vårt undermedvetna när vi sover och huruvida drömmarna kan styras - av oss själva eller någon annan.

Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) är en mästare på att stjäla hemligheter ur drömmar, något som gjort honom till en eftertraktad industrispion och en jagad man. För att kunna återvända hem till sin familj går han med på att försöka plantera en idé snarare än att stjäla den, något som anses omöjligt. Och det spelar ingen roll hur noga man förbereder sig om det ändå kan smyga sig in en fiende i drömmen.

I andra roller ser vi alltså Joseph Gordon-Levitt som Arthur men även Ellen Page som Ariadne, Marion Cotillard som Mal och Cillian Murphy som Robert Fisher.