tisdag 6 mars 2012

Dagens filmtips: Pitch black

Vi stannar kvar i rymden ett tag, men byter skrattet mot skrämda rop. Det här är en film jag trodde skulle vara skitdålig, men den visade sig vara riktigt galet bra. Eller så är det jag som är knäpp. Ibland tror jag att den här filmen borde räknas in bland mina guilty pleasures, men jag tycker verkligen den är bra och sevärd. Hur som - "Pitch Black" alltså. En science fiction action-rulle med spridda skurar av skrämmas. "Inget för mörkrädda" läser jag på baksidan av min dvd, och det kan ju vara ett gott råd.


Vin Diesel i Pitch Black (2000)

Första gången jag såg den här var jag tämligen ointresserad, tror jag satt bredvid och läste eller något innan jag fullkomligt sögs in i handlingen. Det här är precis vad jag gillar, positiva överraskningar. (Kommer kanske en till sådan den här månaden.) Det var även här jag såg Vin Diesel första gången och tänkte att honom kan det bli något riktigt stort av. Då gäller dock att man väljer en anings bättre manus att jobba med än vad han har gjort... Bland annat kunde de ju ha stoppat uppföljaren till den här "The Chronicles of Riddick" (2004) som trots sin stora budget är mil från att ens komma i närheten av den här filmen. Eller kanske på grund av sin stora budget, det är lite charmen med "Pitch Black" - att den är gjord med små medel och utan grandiosa cgi-effekter. 

Men vad handlar den om då? 
Ett rymdskepp med drygt 40 passagerare tvingas kraschlanda på en okänd planet efter att ha hamnat i ett meteorregn. Bland de överlevande finns den ökände mördaren Riddick (Vin Diesel), som flyr i kaoset efter kraschen. Tycker ni han har läskiga ögon på bilden ovan? Det beror på att han genomgått en ögonoperation som gör att han kan se i mörkret.
Det visar sig att de hamnat på en planet med tre solar, vilket ger ständigt dagsljus. Och med tanke på vad som tydligen bor i plantens mörka innandöme är det bra, eftersom vad det än är dödar allt levande de kommer åt, men de kan inte vistas i dagsljus. Problemet är bara att planeten är på väg mot en total solförmörkelse...

Filmen regisserades av David Twohy (som även varit med och skrivit manuset) och som filmens hjältinna ser vi Radha Mitchell som Fry.

PS. Tydligen är det ännu en uppföljare på väg till den här, där Vin Diesel återigen repriserar rollen som Riddick. Planerad att komma under 2013. Antar att jag kommer se den också.