fredag 2 mars 2012

Dagens filmtips: Valmont

Ni kanske tycker det är konstigt att jag påstår att jag ska tipsa om "Valmont" i rubriken, och så visar jag en bild på "Dangerous liaisons" ("Farligt begär" på svenska) men det finns en mycket bra anledning till detta - det är nämligen samma berättelse. 
Filmerna kom med endast ett års mellanrum, och det var första filmen ut som fick mest uppmärksamhet, alltså "Dangerous liaisons" från 1988 i regi av Stephen Frears. Den amerikanska versionen, om man så vill. Klart sevärd med fantastiskt skådespeleri - Glenn Close som Markisinnan de Merteuil, John Malkovich som Vicomte de Valmont och Michelle Pfieffer som Madame de Tourvel. Jag finner det alltså svårt att tipsa om den ena filmen utan att även tipsa om den andra, för båda är klart sevärda. Kanske inte direkt på varandra, men med ett mellanrum på en vecka eller två tror jag nog att man kan få stort utbyte av båda två.




Valmont (1989)

Året efter, 1989, kom Milos Forman med sin version av Choderlos de Laclos roman "Les liaisons dangereuses". Jag undrar hur förtvivlad han kände sig när han förstod att samma film var på gång på andra sidan Atlanten...
Det här är alltså samma historia som i "Dangeous liaisons" men än mer från Valmonts synvinkel, som titeln låter antyda. I de bärande rollerna ser vi här Annette Benning som Merteuil, Meg Tilly som Madame de Tourvel och Colin Firth i titelrollen som Valmont. (Just det - mr Darcy.)

Handlingen kretsar kring ett vad mellan Valmont och Merteuil. Hon söker hämnd och han vill tillfredställa sina lustar. Två kvinnor ska förföras och fördärvas, en oskuld och en respektabel gift kvinna. Om Valmont lyckas ska markisinnan behaga honom i sängen. Vad ingen av dem hade räknat med var att deras lek skulle väcka känslostormar och leda till en uppgörelse mellan kärleken och döden.

Varför jag valde att tipsa om just "Valmont"? 
För att den står i min dvd-hylla, för att Colin Firth är med, och för att den har så vackert foto.

Edit: Min extremt filmkunnige vän G låter hälsa att Michelle Pfieffer, som spelar Madame de Tourvel i "Dangerous liaisons", fick förfrågan om att spela Merteuil i "Valmont", alltså rollen som gick till Annette Benning. Sådan trivia är alltid rolig! Tack G för påpekandet - gör det gärna igen.