onsdag 21 mars 2012

Dagens filmtips: Stand by me

Att "Stand by me" (1986) skulle vara med på den här listan var en självklarhet utan dess like. När jag såg den första gången som 15-åring var den den bästa film jag någonsin sett, och det ligger fortfarande i topp. Att den dessutom är baserad på en novell av Stephen King gör inte direkt saken sämre. 
(Novellen finns med i samlingen "Different seasons" och heter "The body". På svenska fick den heta "Höstgärning" och återfanns i boken "Vinterverk", men den verkar inte finnas kvar att köpa. I "Different seasons" finns även novellerna bakom filmerna "Shawshank redemption" och "Apt pupil")


Wil Wheaton (Gordie), River Phoenix (Chris), Corey Feldman (Teddy), Jerry O'Connell (Vern)

Filmen är en tillbakablick där en författare (Richard Dreyfuss) tänker tillbaka på sin barndom och sina vänner från en varm sommar. Fyra pojkar med en dröm om att bli hjältar, ger sig ut i sökandet efter en pojke i deras egen ålder som varit försvunnen ett tag. Men deras tvådagarsvandring blir snarare en resa inåt och inom sig hittar de en styrka de inte anade fanns där.


Jag blir tårögd bara jag tänker på den här filmen, för även här har vi en mycket begåvad skådespelare som dog alldeles för tidigt. River Phoenix som spelar Chris här, dog 1993 endast 23 år gammal. Här ses han dock med sin medspelare Wil Wheaton och Ben E King i musikvideon till sången "Stand by me". Se på egen risk - jag vet att jag får en klump i halsen av den i varje fall.