söndag 18 mars 2012

Dagens filmtips: 10 things I hate about you

Så tuktas en argbigga goes tonårsfilm. Funkar finfint om ni frågar mig. Den klassiska Shakespear-komedin har skickligt förts över till en amerikansk high school (vad är det med mig och high school-filmer? Love!) där förvecklingar kan härja fritt, och ofta gör så. 

"10 things I hate about you" (1999) Fick heta "10 orsaker att hata dig" på svenska. Jag går med på den översättningen.

Filmen börjar med att Cameron (Joseph Gordon-Levitt) börjar på en ny skola. Redan första dagen förälskar han sig i den ljuva Bianca (Larisa Oleynik). Det finns dock ett problem - Bianca får inte gå ut med killar förrän hennes syster gör det. Storasyster Kat (Julia Stiles) är dock inte alls sugen på att hjälpa sin syster och hon har en tendens att skrämma bort det motsatta könet med sin hetlevrade stil. Vem ska våga sig på att bjuda ut henne? Valet faller på Patrick Verona (Heath Ledger) som mutas till att gå ut med Kat. Men vad händer när hon upptäcker att hon varit en bricka i ett spel?


Det var väl för jävla synd att Heath Ledger skulle gå och dö, jag tycker det. Han var en fantastisk skådespelare och jag blev både ledsen och bestört när jag fick veta att han avlidit. Jag tror det var här jag såg honom första gången, och frånsett frisyren så är han ju en riktig goding. 
I det här klippet sjunger han någon sorts serenad för sin utvalda, och man kan riktigt se i vilket ögonblick han inser att han faktiskt menar det han sjunger.