måndag 13 maj 2019

Säsongssammanfattning: Downton Abbey, säsong 4

Som vanligt är det spoilervarning när jag skriver om tv.

När plötsligt en tredje medlem i familjen vill vara med och titta på en serie så är det inte alltid helt lätt att få till tittandet. Så min plan att se klart på "Downton Abbey" och lämna tillbaka boxen till dess rättmätiga ägare när vi ses igen i slutet på maj, verkar gå om intet. Men en säsong till kanske vi hinner med.

Bildkälla Thirteen
Favoritavsnitt: 4x01 Mary är fortfarande otröstlig efter Matthews död, och lyssnar inte på råd från sina närmaste. Någon återvänder till huset för att ta O'Briens plats, till mångas förtret. Michael planerar att åka till Tyskland för att på så sätt kunna skiljas från sin fru och gifta sig med Edith.
4x09 "The London season". Dags för Rose att komma ut och presenteras för kungen. Hela familjen beger sig till London för detta tillfälle. Daisy får ett oväntat förslag, och Edith fattar ett beslut om sitt barn.

Favoritkaraktär: Maggie Smith är baske mig guld som Violet Crowley. Denna drottning av vassa one liners, älskar't!

Favoritpar: Det enda bestående - Robert och Cora.

Bäst i säsongen: Rose överraskade mig som en frisk fläkt, där jag trodde att hon kanske skulle bli lite trist. Och så gillade jag London-avsnittet väldigt mycket. Särskilt den där hålla-handen grejen mellan Carson och Mrs Hughes.

Värst i säsongen: Karaktärer som förtjänar en brejk: Anna och Bates, Edith. Och är verkligen Mary så fantastisk att alla karlar måste visa sitt intresse? Med andra ord - ungefär en friare för mycket.

Övriga kommentarer: Jaha. Thomas Barrow återgick till sitt vanliga, elaka och beräknande jag. Fast utan ytterligare ränksmiderier från O'Brien, som hastigt och lustigt lämnade serien.