torsdag 5 juli 2018

Vad jag läste i juni

Jag hann läsa ut hela 6 böcker i juni, något som förvånade mig mest eftersom det tog ett herrejösses långt tag för mig att läsa en av de böckerna. (Ledtråd - den fick lågt betyg.)

Och jag läste dem i den här ordningen, uppifrån och ner.


"Det förlorade barnet" av Elena Ferrante. Den avslutande boken i Neapelkvartetten. Betyg 4/5, vilket även är det samlade betyget för hela serien.

"Begravd jätte" av Kazuo Ishiguro. Senaste, kanske till och med sista, mottagaren av Nobels litteraturpris. Kul för honom. Mindre kul för mig som läste den.  Hittills årets sämsta bok. Betyg 1/5.

"Love, Simon" av Becky Albertalli. Junis bästa bok för mig, och första gången på länge jag gav en bok betyget 5/5.

"Silkesmasken" av Robert Galbraith aka J.K. Rowling. När Jenny gillar deckare, då är det kors i taket som gäller. Betyget blev 3,5/5.

"Lament" av Maggie Stiefvater. Jag är ju inte den som väntar någon lång stund innan jag hoppar på en ny serie när jag nyss läst ut den. Fast "Lament" är hittills bara första boken i en duo. Jag har hört ryktas om en tredje bok, men det projektet verkar vara lagt på is. Betyg 3/5.

"Professorn" av Charlotte Brontë. Anledningen till att jag hann med 6 utläst böcker, eftersom "Professorn" var ovanligt lätt att läsa vidare i. Betyget blev 4/5.