måndag 2 augusti 2021

"Elefanten som gick upp i rök" av Haruki Murakami

Ibland piffar jag upp i tillvaron lite genom att läsa en samling med noveller (eller en poesibok) och det var precis det jag gjorde med Haruki Murakamis novellsamling "Elefanten som gick upp i rök". Egentligen är inte noveller min favoritform av litteratur, då jag ofta känner att de lämnar något att önska. Det kan lätt bli lite väl mycket slice of life, för min smak. 

Bildkälla Goodreads

Boken består av 17 noveller av varierande längd. Lite som vanligt med Murakami är de vardagsnära, men med en surrealistisk twist. Det känns ofta som att något skaver och kanske inte riktigt stämmer i hans berättelser. 
Andra teman typiska för Murakami är att det äts och dricks en hel del, det lyssnas mycket på klassisk musik och det är ofta katter med i berättelsen. Och dåligt skrivna sexscener förekommer tyvärr de också.

Jag tyckte inte vidare värst bra om den här novellsamlingen, och tyckte de mest var mediokra, om inte direkt dåliga till och med. Några få känns som att de skulle kunna vara ett första snabbt utkast på något som skulle kunna bli en roman, och ett par stycken tycker jag till och med om. Inte tillräckligt mycket för att lyfta betyget högre än 2/5. Det var okej läsning, men kanske inte så mycket mer än det sammantaget.