onsdag 25 augusti 2021

"What if it's us" av Becky Albertalli och Adam Silvera

När två författare av litteratur för unga vuxna slår sig ihop uppstår ljuv musik. Väl? Jag har förvisso bara läst Becky Albertallis böcker sedan tidigare, men jag är även nyfiken på Adam Silvera. Kanske främst "They both die at the end", som avslöjar slutet redan i titeln.
"What if it's us" är den första boken de samarbetar på, de jobbar just nu på en uppföljare på den här, som verkar som att den alldeles straxt kommer finnas ute i handeln.

Bildkälla Goodreads

Arthur och hans familj spenderar sommaren i New York, annars bor de i Georgia. Arthur har praktikplats på sin mammas advokatfirma, och han är ute för att köpa kaffe till kontoret när han möter Ben.
Ben har nyligen gjort slut med sin pojkvän, och ska nu posta tillbaka hans saker till honom. Utanför postkontoret träffar han Arthur.
Omständigheter gör att skiljs åt innan de hinner byta telefonnummer med varandra. Och hur hittar man ens någon igen i en så stor stad som New York?

De känns stundtals ganska brådmogna de här unga gossarna. De är på gränsen till att fylla 17 - sista året i high school - och har fundamentalt olika inställningar till sin skolgång och sina framtidsutsikter. Trots sin unga ålder är de förvånansvärt vuxna i det mesta. De för vuxna resonemang och har ett språk som känns väldigt moget, till och med i sms-konversationer.
Självklart uppstår en massa friktion, och det finns tillfällen där jag är rädd att boken ska ta en vändning åt det pluttesnuttiga hållet, när det borde vara tvärtom. På det sättet blir jag inte besviken på boken, den är inte rädd för att visa på personers dåliga sidor, och de konsekvenser det kan få. Det känns realistiskt på så sätt.
Sedan vet jag inte om berättelsen tagit skada av att det är två författare, ni vet det där om kockar och soppor. Jag har bitvis svårt att hålla isär Arthur och Ben, trots att "deras" kapitel inleds med deras namn. Jag tycker kanske också att kemin mellan dem inte riktigt finns där. Det var inget pirr i magen en enda gång från min sida, inga sådana där förväntningar. Jag kom på mig själv med att stundtals riktigt längta till slutet, så att både de och jag kunde få gå vidare.
Boken är lättläst och gick fort att läsa. Inte alltför långa kapitel, och många styckeindelningar, gör det här till en ytterst bläddervänligt bok. Jag föll kanske inte pladask vare sig för karaktärerna eller storyn, men den var lite lagom gullig sådär. Om jag läser uppföljaren återstår att se, för jag var faktiskt ganska nöjd såhär.

Mitt betyg på "What if it's us" blev 3/5.