fredag 20 augusti 2021

FredagsFilmen: Dead men don't wear plaid

För att hylla min bror är dagens FredagsFilm en som han introducerade till mig. Jag skulle ju kunna älska honom bara för det, för "Dead men don't wear plaid" - eller "Döda män klär inte i rutigt" som den heter på svenska - är och förblir en av mina favoritfilmer.
Jag har skrivit om den här filmen förut på lilla bloggen, men det var 11 år sedan, så en påminnelse är på sin plats.

Bildkälla Fanart tv

Privatdetektiven Rigby Reardon har en tråkig dag på jobbet, då den vackra arvtagerskan Juliet Forrest ramlar in i hans liv. Hon är övertygad om att hennes fars mystiska död inte var en olycka. Han var en framstående ostforskare som arbetade på ett hemligt ostrecept.
Reardon tar sig an fallet, som blir mer mystiskt ju mer han rotar i det. Han stöter på den ena skumma personen efter den andra, de allra flesta välkända från klassisk film noir från 1940- och -50talet. 


Den här filmen är en komisk hyllning till dåtidens stora filmer och dess stjärnor. Det som gör den här filmen speciell är att den innehåller filmklipp från de gamla filmerna, som här skickligt vävts in i berättelsen. Vi ser alltså inte bara Steve Martin och Rachel Ward, utan även Humphrey Bogart, Bette Midler, Ingrid Berman, James Cagney och många fler. Det är snillrikt gjort och ger filmen den där extra lilla knuffen mot komisk briljans.
Jag har en tendens att ofta brista ut i citat från filmer och tv-serier, och en välanvänd sådan är just "Dead men don't wear plaid". Just nu har jag haft en period där jag talar om för min familj att de inte behöver vara oroliga för sin pyjamas... Det behövde inte Rigby Reardon heller vara.