onsdag 14 juni 2023

5 favoriter: Nagellacksmärken

Den som har missat att jag tycker om nagellack är helt ny på den här bloggen. I så fall - välkommen. Eftersom nagellack har varit en stor älskling i mitt liv ända sedan tonåren, så har jag så klart skaffat mig en och annan favorit under åren som gått. Jag bestämde mig för att vaska fram fem favoritmärken till det här inlägget, och eftersom det var dags att måla om naglarna och jag har fem fingrar på varje hand,  passade det utmärkt att måla en färg för varje nagel. Ingalunda favoritlack från de olika märkena, utan bara de första bästa röda jag fiskade upp ur samlingen. För rött är liksom min favoritfärg, och när det gäller nagellack är rött alltid rätt.


Från tumme till lillfinger:

OPI, Cinnamon sweet
OPI är inte direkt det billigaste lacket på marknaden, men de är ofta värda sitt pris. Jag har inte köpt något från märket på länge, så jag har inte koll på kollektionerna de släpper längre, men de är bra på lack som är klassiska och lack som är trendiga. Många olika finish, och alla färger som finns känns det som. De är nästan världsbäst på röda krämlack dessutom.
Ett klassiskt lackmärke som håller bra. Här blir du inte besviken.

H&M, Well red
H&M har många lack på repertoaren, och har dessutom flera olika "undermärken" i butik. Nu senast har jag hittat deras Vegan & natural, och de är fina som snus de med, men nu har jag ett av deras baskollektion på pekfingret.
Lacken finns i många olika färger och finish, och är väldigt prisvärda och brukar hålla bra. Nästan lika bra som OPI faktiskt, fast till ett bättre pris.

a England, Yeoman warder
Det här är favoriternas enda så kallade indie-lackmärke.
När märket lanserades för flera år sedan kom lacken i många olika finish, men numera är hololacken något av märkets signum. Då och då kan det dyka upp både skimmer och kräm, men oftast är det mer eller mindre holografiskt.

Essie, Bunches of love
Om a England kör på holo, så är Essie nästan alltid kräm. Och vilka underbara krämlack sedan! Håller bra och har en vettig prisbild. Kommer ofta i klassiska färger, men kan ibland klämta till med något helt oväntat - både i färg och finish. Och då blir det oftast wow! på det.
Har också många bra behandlingslack. Särskilt baslacken tycker jag om.

Depend O2, #525
Ett svensk lackmärke har vi också plats för. Särskilt eftersom det här är det lack där du får absolut mest lack för pengen, sett till milliliterpris. Depend har flera olika formulas, och kommer ut med flera kollektioner om året i allihop. Många färger, många olika finish, även om kräm och skimmer dominerar. Det enda tråkiga med dem är att de nästan aldrig ger sina lack namn, bara nummer. Men en kan ju inte få allt.