torsdag 8 juni 2023

Vad jag läste i maj

En vecka in i juni känner jag mig äntligen redo att visa upp böckerna jag läste upp i maj. Alla 6,hur det nu gick till. Kändes som att jag tragglade med de flesta av dem, för så kan det va.
Utlästa uppifrån och ner som vanligt.



"Ingenting mindre än ett mirakel" av Markus Zusak hade legat i tbr-högen sedan förra sommaren innan jag bestämde mig för att äntligen läsa den. Vet inte om jag egentligen hade så stor lust med det, då jag hört mycket blandat om den här boken. Jag tyckte den var ganska rörig, och även om den egentligen var ganska lätt att läsa så ville det sig inte riktigt. Ombröderna Dunbar, och deras föräldrars historia. Betyget blev 3,5/5.

"History keeps me awake at night" av Christy Edwall önskar jag att jag hade tyckt bättre om än den 3/5 jag gav den i betyg. Den var segläst och ordrik. En viss poesi i språket, men karaktärer och handlingen landade aldrig hos mig. Margit har en livskris, på ett ungefär.

"Galatea" av Madeline Miller fick hoppa in mitt i läsningen av Plejadboken, för att jag behövde en paus. En novell som tog ungefär en timme i anspråk. Sagan om Pygmalion sett ur statyns synvinkel, och berättad på ett så bra sätt att den fick 4/5 i betyg.

"Byn" av Ragnar Jónasson är alltså den bok jag behövde pausa i läsningen av. Lästes alltså för bokcirkeln, och ingen av oss var nöjd med den. Konstig intrig, genreblandning som inte gav något alls, krystat slut. Lite som en uppsats skriven av en ointresserad elev. Medelbetyget blev 1,6/5. Jag gav den 1,5.

"Killers of the Flower Moon" av David Grann, med undertiteln "Olja, pengar, mord och FBI:s födelse" handlar om ett mörkt kapitel i USA:s historia. Det finns gott om dem, men den här gav mig en dålig smak i munnen. Osagerna var ett rikt folk, men mördades systematiskt för att vita män skulle kunna lägga vantarna på deras pengar. Det här var min månadsbok i maj och jag gav den 3/5 i betyg. Snart en film av Martin Scorsese.

"The drawing of the three" av Stephen King är den andra boken i Dark Tower-serien. Vi får fortsätta följa Roland på hans färd mot det mörka tornet. Här samlar han på sig de som ska bli hans reskamrater. Jag har läst den förut, så det gick ganska fort den här gången. Kanske är det det välbekanta med den, men det här blev majs favoritbok, med 4/5 i betyg.