fredag 26 augusti 2016

James Bond och musiken och förtexterna

Det här kommer bli långt. Fair warning.

Vad hade James Bond varit utan John Barry? Skaparen av "James Bond theme" och "007" förtjänar mer än lite cred, i mina ögon. Det var han som skapade hela musikbilden till de tidiga filmerna, och mycket av det har fått leva kvar till idag om ändå i en mer moderniserad ljudbild. Ursprunget är dock tydligt.
Musiken har alltid varit av stor betydelse för Bond-filmerna, och det är lika spännande varje gång en ny film är på gång att få veta vem/vilka som ska sjunga filmens ledmotiv. För att komma i stämning för det här inlägget sitter jag såklart och lyssnar på min Bond-spellista på Spotify. Självklart döpte jag den till "Bond, James Bond" för det är så jag funkar.

Men vi tar det från början va, för det är alltid där det är bäst att börja. Jag tänker använda mig av filmernas engelska titlar, bara så ni vet.

Filmen "Doctor No" hade "James Bond theme" som sitt ledmotiv. Den är instrumental, och tillsammans med "On Her Majesty's Secret Service" den enda filmen med just ett instrumentalt ledmotiv. "007" är även det ett instrumentalt tema, men det dök upp först i andra filmen, "From Russia with love", och är ett närmast lite stressigt tema som användes mycket i actionscener. "James Bond theme" kom även i en discoversion, "Bond 77", till filmen "The spy who loved me". Ungefär lika cheezy som det låter - i dagens öron, då var det säkert superhäftigt.

Till andra filmen "From Russia with love" lät man Matt Monro sjunga ledmotivet.
Här börjar vi även kunna se de förtextsekvenser vi är vana vid från James Bond filmer. De berättar en historia i sig, ibland om det som ska hända i filmen, ibland om det som händer i glappet mellan första scenen och starten på filmäventyret ibland om sådant som redan har hänt. Här är det dock mest text på magdansande tjejer, och mer eller mindre nakna kvinnokroppar är vi också vana att se i de här förtexterna.

Till den tredje filmen "Goldfinger" kallade man in Shirley Bassey att sjunga ledmotivet. "Goldfinger" klassas av många som en av de bästa Bond-ledmotiven, om jag håller med får ni veta sist i det här inlägget, där jag ger er min egen Topp 10-lista.
Shirley Bassey fick den äran att framföra ledmotivet i ytterligare tre filmer och är således den som sjungit mest Bond av dem alla. Hon sjöng titelmelodin till filmerna "Diamonds are forever" och "Moonraker" samt att hon till filmen "Thunderball" sjöng "Mr Kiss Kiss Bang Bang" som länge var tänkt som filmens ledmotiv. Man bestämde sig dock ganska sent för att man ville att låten skulle heta som filmen och Tom Jones vann sin audition. Ryktet säger att det var den sista tonen som var avgörande när han fick jobbet. Han ska visst ha hållit den tonen så länge att han tuppade av...


Shirley Bassey - Diamonds are forever

Nancy Sinatra sjöng "You only live twice" till filmen med samma namn.
"On Her Majesty's secret service" kom sedan och hade alltså en instrumental titelmelodi, som fått låna teman även till andra filmer i serien. I den här filmen finns också ett kärlekstema med när Louis Armstrong sjunger om att "We have all the time in the world" - det här är ju filmen där James Bond lämnar ungkarlslivet bakom sig.

När Roger Moore axlade manteln och blev James Bond bad man Paul McCartney and Wings att sjunga titelmelodin till "Live and let die". Ett väldigt bra val till en väldigt bra låt.
Lulu fick sedan sjunga "The man with the golden gun" till filmen med samma namn.
Till filmen "The spy who loved me" heter dock sången inte som filmen, hör och häpna. Carly Simons Bond-sång heter "Nobody does it better".
Till nästa film, "For your eyes only" hände också något unikt i Bond-sammanhang. Sheena Easton, som framförde sången, medverkar nämligen även i förtexten. Det är hon den enda som har gjort hittills.


Sheena Easton - For your eyes only

Det finns inte många sånger med andra titlar än filmen, men till filmen "Octopussy" fick Rita Coolidge sjunga "All time high". Jag som inte gillar bläckfiskar tackar för att det inte finns en Bond-låt som handlar om detta läbbiga blötdjur. Alltså - vet ni hur små utrymmen de kan ta sig igenom? *ryser*

Nu börjar det bli bra på riktigt.... För mig som växte upp under 80-talet är det upp till dans när Duran Duran drar igång "A view to a kill" från just den filmen. Ni vet den där Christopher Walken skriker om att han behöver "more power" i slutet. Sedan ska vi kanske inte tala om hur jag blir när a-ha sjunger "The living daylights" för jag älskar a-ha. Älskar!
"Licence to kill" spelades så mycket när filmen kom att Gladys Knight får ursäkta. Den är bra, men jisses amalia vad jag fortfarande är trött på den.
Tina Turner sjunger "Goldeneye" som skrevs av Bono och The Edge från U2. Inte illa pinkat för en enda Bond-låt att ha tre legender inblandade i den.

Min absolut sämsta Bond-låt är "Tomorrow never dies". Varför? Jo, för att Sheryl Crowe sjunger den. Jag tycker verkligen inte om Sheryl Crowe. Garbage misslyckades också en del med sin "The world is not enough". De känns lite som fel val för det här sammanhanget och låten låter bra krystad. Två bottennapp på rad alltså.
Madonna sjöng "Die another day", en låt som fick utstå onödigt mycket kritik i mina ögon. Låten väldigt bra och passar förträffligt in i vad som berättas i en av de bästa förtextscenerna i hela filmserien. Den är fantastisk, rent ut sagt.


Madonna - Die another day

Även filmen "Casino Royale" fick en sång med annat namn än filmen. "You know my name" framförs av Chris Cornell. Det här var filmen som rebootade Bond, när Daniel Craig klev in som 007. Förtexterna är helt frikking awsome!


Chris Cornell - You know my name. "Casino Royale"

En annan väldigt utskälld Bond-låt kom till filmen "Quantum of solace". "Another way to die" framfördes av Alicia Keys och Jack White från White Stripes. Jag gillar den faktiskt väldigt mycket - betydligt mer än filmen som är rätt så lätt att glömma.

De två senaste Bond-låtarna har båda belönats med en Oscarsgubbe för bästa originalsång. Den senaste, till filmen "Spectre", heter "Writing's on the wall" och framfördes av Sam Smith. Tyvärr är det massa bläckfiskarmar med i förtexterna eftersom Spectre har en bläckfisk som symbol. Uäck!

Har jag inte glömt en låt nu, undrar vän av ordning? Nej, det har jag inte - jag har bara sparat det bästa till sist. Det finns nämligen inga gränser för hur mycket jag älskar precis allt med Adeles titelspår till "Skyfall". Det är gåshudsvarning låten igenom, gosh darn!


Adele - Skyfall

Och så lovade jag er min egen topplista på Bondlåtarna. Här är den.

  1. "Skyfall" med Adele, från Skyfall
  2. "Live and let die" med Paul McCartney and Wings, från Live and let die
  3. "Writing's on the wall" med Sam Smith, från Spectre
  4. "Die another day" med Madonna, från Die another day
  5. "For your eyes only" med Sheena Easton, från For your eyes only
  6. "Goldfinger" med Shirley Bassey, från Goldfinger
  7. "You know my name" med Chris Cornell, från Casino Royale
  8. "A view to a kill" med Duran Duran, från A view to a kill
  9. "Diamonds are forever" med Shirley Bassey, från Diamonds are forever
  10. "Nobody does it better" med Carly Simon, från The spy who loved me
Om ni undrar hur svårt det var att göra den här listan är svaret väldigt. Många små älsklingar jag ville ha med som snubblade på målsnöret. Som mina älskade a-ha och "Another way to die", för att bara nämna två.