lördag 6 juni 2020

"Fugitive pieces" av Anne Michaels

Jag fortsätter läsa böckerna i Bloomsburys Modern classics-serie, även om vissa böcker i serien kanske inte greppat min nyfikenhet från början. Som jag tidigare sagt är jag hyfsat trött på att läsa historiska romaner som utspelar sig kring tiden för andra världskriget. Jag vet inte varför jag känner så. Kanske för att det finns så många och ämnet känns så stött och blött nu att det liksom känns som att inget finns kvar. Ibland dyker det såklart upp guldkorn även i denna genre, men om jag inte riktigt vill läsa dem är chansen att jag ska gilla dem kanske inte så stor redan från början.
"Fugitive pieces" tar sin avstamp i andra världskriget, men handlar allra mest om att ha överlevt. 

Bildkälla Goodreads

Jakob Beer räddas från ruinerna av sin hemby. Han är den ende överlevande. Hans räddare och adoptivfar, Athos, tar honom till sitt hemland Grekland och sedan vidare till Kanada efter krigsslutet. Jakob lär sig navigera känslorna från sitt eget krigstrauma och minnen av de som inte överlevde.

Ännu en gång läser jag alltså en bok med anknytning till andra världskriget som skrivits av en författare som även verkar som poet. Och som vanligt märks den där poesin i språket boken är skriven i. 
Mitt stora intryck av boken är att den är fragmentarisk. I vissa avsnitt känns det som att det inte hade spelat någon roll i vilken ordning jag hade läst de olika styckena för de verkar vara så skilda från varandra. Nu ska boken föreställa vara Jakobs egna anteckningar av sina minnen från sitt liv, och de kan ju vara just så fragmentariska som den här bokens text. En börjar skriva om en viss sak och tankarna leder en vidare någon annanstans. Så är den här boken ofta skriven, så det får väl anses att det är lyckat gjort. Det finns dock en kronologisk ordning, så mitt första intryck av att det skulle gå att läsa hur som happ stämmer inte.
Bokens andra del tyckte jag inte lika mycket om. En man som vi inte träffat i Jakobs egen berättelse ger sig av till Jakobs hem för att hitta just de anteckningar vi precis läst. Det var något med de sidorna som inte träffade rätt för mig, även om vissa skeenden förklarade saker om Jakob som inte framgått när det var han själv som skrev och mindes.
Boken är alltså vackert skriven med många fina miljöbeskrivningar, men inte så mycket persongestaltningar. Det här är en bok om att överleva och att orka göra det fastän att en bär på en stor sorg, en sådan där som genomsyrar hela livet. Det är en bok om att försöka hålla minnet levande av de en sörjer, dem som en älskat och fortfarande älskar. 
Dessutom med ett av de snyggaste omslagen i hela serien.

Mitt betyg på "Fugitive pieces" blev 3/5. Det var den där andra delen som drog ner betyget för mig.