tisdag 17 mars 2020

Säsongssammanfattning: The Borgias, säsong 1

Spoilervarning så klart.

"The Borgias" är inte en ny serie, men en som jag har velat se ett tag. Lite av ett misstag kanske, för den blev nedlagd snarare än avslutad, så här finns det risk för cliffhangeravslutning på hela serien.
Serien handlar så klart om Borgia-familjen och hur de med diverse skumraskiga metoder kom upp sig här i världen. Främst genom att pappa Borgia mutade sig till påveämbetet. Serien tar sin avstamp 1492 när det är dags att välja en ny påve.

Bildkälla Pinterest
Favoritavsnitt: 1x01 "The poisoned chalice" Rodrigo Borgia skyr inga medel för att få Påve-stolen, och heller inga för att få behålla den.
1x03 "The moor" Från det Ottomanska riket kommer sultan Cem för att bo hos Borgias en tid. Påven har beslutat sig för att gifta bort sin dotter Lucretzia, men till vem?
1x09 "Nessuno" Påven lovar Neapels krona till den franske kungen för att skona Rom. Lucretzias äktenskap kommer till  sitt slut, med viss förnedring för hennes make.

Favoritkaraktär: Finns ingen direkt älskvärd här, men möjligen Lucretzia.

Favoritpar: Lucretzia och Paolo.

Bäst i säsongen: De vackra kostymerna. (Ja, jag hade lite tråkigt.)

Värst i säsongen: Är jag lite trött på serier som är galet sugna på att visa upp sex och våld? Ja det är jag. Men bara två säsonger kvar...

Övriga kommentarer: Josåatte... Jag tycker inte det här har varit jättebra. Sådär så att jag inte är överdrivet förvånad över att serien blev nedlagd i förväg. Visst, den är tjusig och så, och visar på intriger och ränkspel. Men den må vara hur baserad på verkliga händelser den vill - jag känner ändå att jag har sett det här förut. Hur många gånger som helst.