måndag 16 mars 2020

"The hate u give" av Angie Thomas

Ibland kommer det böcker som blir totalhypade. Alla läser dem. Alla älskar dem. Ibland är denna hype väldigt överdriven. Ibland är boken ifråga väldigt värd sin hype. "The hate u give" av Angie Thomas är en sådan hypad bok.

Bildkälla Goodreads
16-åriga Starr lever i två olika världar. Dels det fattiga område hon bott i hela sitt liv, dels den snobbiga privatskolan som hon går i. Den sköra balansen mellan hennes olika världar brister dock när Starr blir vittne till hur hennes barndomsvän Khalil blir skjuten till döds av en polis.

Jag tycker "The hate u give" förtjänar sin hype. Det här är en väldigt realistisk bok om livet för alldeles för många amerikaner. Det märks att den baseras på verkliga händelser och självupplevda känslor. Stundtals träffar den så hårt i hjärtat att det blir lite jobbigt.
Jag lär mig en hel del av den här boken också. Den ger mig nya insikter i #BlackLivesMatter-rörelsen, men det gav mig också ökad förståelse för hur svårt det kan vara att växa upp som färgad i USA. Starr slits mellan sina olika personligheter, att inte uppträda för svart i skolan, och att inte uppträda för vitt bland sina vänner i grannskapet. Hon känner sig otillräcklig och har svårt att finna sin roll. Det är ju ett vanligt problem för de flesta tonåringar, men här blir det väldigt tydligt.
Det är ingen förskönande bok om fattiga områden, men jag känner ändå den värme Starr upplever där. Gemenskapen i området, men också det farliga med gäng, droghandel och skjutningar.
Det är en slice of life om en väldigt turbulent tid i Starrs liv. En där hon försöker finna sin röst och sin plats, med utgångspunkt från en tragedi.
Jag tyckte mycket om karaktärerna i den här boken - så klart Starr, men även hennes familj och hennes nära vänner.
Det enda problemet jag hade med boken var alla slanguttryck, men jag får väl skylla mig själv som läste den på engelska i så fall. Det var å andra sidan något jag snabbt kom över och sedan inte hade några problem att hänga med på.

Mitt betyg på "The hate u give" blev 4,5/5.