måndag 6 april 2020

Säsongssammanfattning: Boardwalk Empire, säsong 1

Spoilervarning så klart.

Att sortera in i kategorin "Serier jag länge tänkt se" - Boardwalk Empire, med Steve Buscemi i huvudrollen. Nu som projekt för mig och älskade maken. Säsong två är påbörjad, men just nu går det lite trögt. My bad.
I stora drag en serie om gangsters i USA, främst Atlantic City och Chicago, som tar sin avstamp när spritförbudet trädde i kraft i USA, något som banade väg för just gangsters och illegala verksamheter.
Serien är delvis baserad på verkliga personer och händelser, men det mesta är fria fantasier kring dessa händelser.

Bildkälla ArtRev
Favoritavsnitt: 1x01 "Boardwalk Empire" Pilotavsnitt är till för att locka in tittaren, och detta gör det på ett utsökt sätt. Enoch "Nucky" Thompson gör upp planer för storskalig spritsmuggling. Margaret Schroeder har problem med sin alkoholiserade make. Jimmy Darmody försöker göra sig behövd efter sin militärtjänstgöring.
1x04 "Anastasia" Nucky fyller år och det firas stort. Jimmy gör nya bekantskaper i Chicago.
1x05 "Nights in Ballygran" Nucky förberder firandet av St. Patricks Day och försöker samtidigt hålla Margaret på avstånd. Jimmy försöker hjälpa Pearl genom traumat att ha fått sitt ansikte förstört.
1x12 "Return to normalcy" Presidentvalet närmar sig. Nuckys auktoritet ifrågasätts, liksom hans handlingar gällande mordförsöket på Kommendören. van Alden får en ovälkommen överraskning. Nucky avslöjar sitt förflutna för Margaret.

Favoritkaraktär: Jag gillar Margaret. Och Nucky så klart, för Steve Buscemi är ju alltid Steve Buscemi.

Favoritpar: Är det Nucky och Margaret? Kanske.

Bäst i säsongen: Hur bra de historiska skeendena få ta plats. Suffragetterörelsen, alkoholförbudet, rasismen. Och modet! Jag har alltid varit svag för 1920-talsmodet, med flappern som modell, och jag vill ha ungefär varenda klänning jag ser i bild.

Värst i säsongen: Att kvinnor straffas när män är osams.

Övriga kommentarer: Så pass manlig serie att jag bitvis blir lite trött på all testosteron. Tuffa killar! Men bra är det ändå.