måndag 10 augusti 2020

"Allt eller inget" av Simona Ahrnstedt

Om det känns som att jag läser mycket just nu så beror det på att jag gör det.  Gissningsvis kommer den här bloggen vara dominerade av bok-iga inlägg ett tag framöver. Bland annat har jag snart läst ifatt mig på Simona Ahrnstedts romance-böcker, och det tycker jag känns ganska trevligt faktiskt.

Bildkälla Goodreads

Lexia Vikander jobbar som copywriter på en liten reklambyrå. Hon känner inte riktigt att hon passar in bland alla pinnsmala och kalorifixerade människor (läs kvinnor) i reklambranshen, men hon älskar sitt jobb. Fast nu har hennes byrå blivit uppköpt, och det sägs att hennes nya chef är stenhård och att många kommer bli sparkade. Som om inte det var nog så har hon dessutom hamnat i en bar efter en misslyckad träff med sina gamla skolkompisar. Nu tröstar hon sig med rosa drinkar och samtal med den snygge killen som slagit sig ner bredvid henne.
Adam Nylund kommer från trasiga familjeförhållanden i förorten. Han har dock tagit sig i kragen och rest sig från sin svåra barndom och blivit en framgångsrik finansman i sin mentors företag. I morgon ska han börja som vd på den reklambyrå företaget precis köpt upp - en yrkesroll han tagit på sig ganska ovilligt. Nu sitter han i baren och samtalar med en vacker kvinna.

Låter lite upptakten till "Grey's anatomy" om det, eller visst. Fast här hamnar de inte i säng direkt, första dagen på jobbet blir dock ganska pinsam.
Jag gillade det här. Jag riktigt flög genom sidorna för att jag ville veta hur det skulle för Lexia och Adam, för även om attraktionen finns där så finns där även en massa hinder. Som att han är hennes chef. Jag uppskattade även det starka temat av kroppspositivism, som belyses från alla håll. Ämnet kan vara känsligt och svårt, men jag tycker det hanterades väldigt bra och att budskapet var tydligt - du duger i din kropp och har rätt att tycka om den. Det kanske blev en aning överdrivet mot slutet, med både superskurkar och hallelujah moments, men på det stora hela höll det hela vägen.
Sedan vet jag inte om det är jag som har blivit pryd på gamla dar, men jag tyckte att vissa av sexscenerna var lite väl explicita. Behöver jag verkligen veta vilken ställning de är i? Vad som händer var och hur ofta? Det kändes lite TMI emellanåt, och jag hade nog uppskattat boken mer om sexet hade varit aningen mer nedtonat.
Med det sagt - Simona Ahrnstedt kan sin genre. Det är lagom doser trånande känslor, förhinder, insikter, kämpaglöd, fina budskap, riktigt vänskap, sexigt, missförstånd och det viktigaste av allt - ett lyckligt slut.

Det här är faktiskt min favorit hittills av Simona Ahrnstedts moderna romanceböcker (inget slår "Överenskommelser" än så länge). Jag gav den betyget 4/5.