tisdag 7 januari 2020

Nagellack topp 20 2019

Något av det taskigaste jag kan utsätta mig själv för måste väl ändå vara att göra en topp 20-lista över lacken jag burit under ett år. Av de dryga 100 jag bar, till och med. Jag har faktiskt gillat nästan alla, men 80 ska bort. *tänktänktänk*

Just precis nu tycker jag ändå att jag har lyckats ganska bra med att utnämna 20 riktiga godbitar från 2019, och jag ber redan nu om ursäkt för att flera av de här lacken inte går att få tag på längre. I övrigt är det ingen särskild ordning på dem, utan bara någorlunda så som jag bar dem.


Polish alcoholic, Spooky trails
Jag har gett upp hoppet om att Sabrina ska öppna sin Etsy-shop igen, så de Polish alcoholic som kommer vara med på den här listan är de sista.
Spooky trails är mörkaste grönt, sådär så det oftast känns svart, fullt med prismatiskt glitter och auroraskimmer.


Nails inc., Picadilly Circus
Ett kameleont-lack. Som i att det ser olika ut beroende på ljusförhållanden. Allt från magentarosa till lila till djupaste vinrött. Inte illa pinkat av ett krämlack.


OPI, Envy the adventure
Väldigt mörkgrönt krämlack, och en av favoriterna från Nutcracker-kollektionen.


Pahlish, Expelliarmus
Jag kommer vara jätteelak med Pahlish-lacken, för inget av dem finns i shopen längre. Expelliarmus var dessutom ett sådant där lack som hängde med på köpet om en handlade över en viss summa, och fanns överhuvudtaget inte att köpa på egen hand.
Aquafärgad bas med massor av prismatiskt/holografiskt skimmer.


Polish alcoholic, Sherbet desert
Squishig orange med miniflakies i bland annat guld och prismatiskt.


Pahlish, Slytherin
Ännu ett lack som inte finns kvar i shopen. Det har såklart Slytherins färger i grönt och silver, med sin jellybas och sina flakies. Samt ett holoskimmer.


Depend 7Day, Oh. My. God
Finaste lacket från Friends-kollektionen, om ni frågar mig. Knalligt gräsgrönt kan aldrig bli fel.


Pahlish, Polyjuice
Att jag är svag för vinrött är ingen hemlighet. När det dessutom förses med ett nästintillglödande hjärta av skimmer är lyckan total. Det här lacket utnämde jag till hela 2019 års favorit, och det har en självklar plats i mitt lackhjärta.


Pahlish, Ravenclaw
Ravenclaw är det hus jag är insorterad i, så det är ju tur att jag älskar mitt eget hus lack. Mörkaste blå basen med flakies i koppar, precis som husfärgerna, men även iridicerande flakies i andra färger, samt en aning holo.


A England, Punk
Punk är knalligare grönt på riktigt, nästan lite giftigt i färgen. Jag tänker på dåtidens gröna karamellfärg. Med holo så det spricker, även om det inte heller ville ner i kameran.


Cadillacquer, One day you will make a dream last
En riktigt udda fågel i min samling, och precis lika snyggt som det är udda. Jag älskar det här. Turkos bas med röda glitter och iridicerande flakies samt dito skimmer. Hjärtögon.


OPI, Black to reality
Min absoluta favorit ur Nutcracker-kollektionen med sin mörka bas och sitt rödbruna skimmer. Kan lura ögat att det är vinrött ibland, med den där speciella glöden.


A England, The scent of azaleas
Ett blålila lack som visade upp en av årets vackraste regnbågeeffekter.


A England, Mrs Danvers
När vi nu ändå tittar på A Englands regnbågar, så gick det knappast av för hackor i det svarta Mrs Danvers heller. Som synes. Är bara ljuset rätt så.


Depend 7Day, Bring your own sunshine
Jag har burit en del fina gula lack det senaste halvåret, som alla varit snubblande lika varandra. Just det här var dock exemplariskt lättlackat, för att vara en gul, så det vann favoritstatus bland de gula.


Pahlish, The dark mark
Ännu ett sådant där lack som egentligen inte fanns att köpa. Mörkt lila jelly med massor av färgskiftande flakies i diverse storlekar. Skiftar mest i blått och grönt, men även en del silver, lila och gyllene toner.


Depend, #599
Det perfekta blågröna lacket som lät sig lackas på helt utan problem och bara gick att ta fina bilder av.


Essie, Rust worthy
Precis vad det heter, ett rostfärgat lite metalliskt lack som gärna svärtar sig lite i kanterna.


Pahlish, Fleur de sel
Det här har varit ett drömlack för mig länge, och jag är så glad att jag hann knipa en flaska innan det försvann. Nästanvit rosa med röda och kopparfärgarde miniglitter samt ett iridicerande skimmer.


Essie, Sweather weather
Det senaste lacket jag bar på mina naglar, för 2020 har än så länge varit lackfritt, förutom det här som jag firade nyår med.
Mossgrönt med gyllene skimmer.

Lite som vanligt är det mycket blått och grönt bland mina favoriter, hur mycket jag än har rött som favoritfärg. Det är ändå inte de där varma nyanserna som jag dras till i första hand.
Jag hade nästan kunnat fylla den här listan med bara Pahlish och A England, men någonstans fick jag begränsa mig. Annars hade det kanske funnits plats för ett och annat rosa också. Till och med.