fredag 10 januari 2020

FredagsFilmen: Rocketman

En av alla de filmer jag inte såg på bio 2019 var "Rocketman" med Taron Egerton som Elton John i en musikalisk fantasi baserad på verkliga händelser. Nu har jag sett den, och nynnat på Elton John-låtar sedan dess. 🎵B-b-b-b-benny and the Jets!🎵

Bildkälla Amazon
Elton John växer upp som Reginald Dwight i ett ganska kärlekslöst hem. Tidigt upptäcks dock hans talang för piano och han tillåts ta lektioner.
Så småningom träffar han Bernie Taupin, och tillsammans skriver de ljuv musik. Men vägen till toppen är inte alltid lätt, och kantas av svikna förhoppningar, trasiga förhållanden och missbruk.


Jag tyckte mycket om den här filmen. Den bjöd på skratt och tårar, viss förfäran och en fin vänskapshistoria. Det är en musikal, där skådespelarna brister ut i sång lite då och då, men här passar det så väldigt bra att jag knappt ens reflekterar över det. Så älskar jag musikaler också.
Based on a true fantasy, är filmens tagline, och den passar så bra. Det är baserat på sanna händelser, men mycket är också fantasirikt berättat. Det kan vara så att det gör filmen så mycket bättre.
Taron Egerton är klockren i rollen som Elton John, och häromdagen vann han en Golden Globe för just den.

Behöver en älska Elton John för att uppskatta den här filmen? Jag tror inte det. Jag har själv aldrig varit ett stort fan, även om jag fullkomligt älskar vissa av hans låtar. Historien är dock så pass bra att den nog går hem hos de flesta. Om de inte fullkomligt avskyr musikaler, vill säga.