fredag 3 januari 2020

Böckerna 2019

Nej, jag lyckades inte slå 2018 års rekordläsarår med sina 72  böcker. 2019 hann jag läsa 69 böcker, vilket Goodreads har räknat ut blev 27.898 sidor. Det är å andra sidan bara lite drygt 100 sidor mindre än året innan, så jag kanske helt enkelt läste fler tjockisar under 2019.
En sak som jag dock inte räknade med under 2019 var att jag läste alla Tintin-albumen. Jag tyckte det skulle vara lite fusk, helt enkelt. eftersom jag läste ett sådant per dag ett tag där, samtidigt som jag läste mina romaner (bland annat årets sidorekord "Jonathan Strange & Mr Norrell"). Om jag skulle räkna med även Tintin-albumen skulle siffran bli 93 utlästa böcker, och är det rekord så visslar om det.
Mitt läsmål för 2020 är att jag ska läsa 50 böcker, men jag kommer inte svettas om jag inte når det. Även jag måste få ha tillfällen då det inte är det roligaste som finns att läsa. Tror jag...
Målet för 2019 var att läsa 45 böcker, och det fixade jag tydligen med marginal.

Gällande Popsugars läsutmaning, där det är meningen att en ska läsa böcker som till exempel "utspelar sig i rymden" eller "en spökhistoria", lyckades jag pricka av 40/50 punkter. Jag kommer så klart att göra denna utmaning även i år, bara för att det är kul. Jag och älskade maken gör den tillsammans sedan några år tillbaka, och av någon underlig anledning så vinner jag alltid. (Inte underligt alls med tanke på att jag läser fyra böcker på samma tid som han läser en.)

Årets sammanfattning kommer bli lite som förr. En aning statistik och ett par topplistor, samt snabblänkar till månadssammanfattningarna och vad Plejaderna läste.

Antal utlästa böcker: 69 (+24 om vi räknar med Tintin)
Klassiker: 8
Kvinnliga författare: 49
Manliga författare: 22 Det finns böcker här med mer än en författare, det är därför matten inte riktigt stämmer.
Utländska författare: 54
Svenska författare: 16
Läst på engelska: 37
Medelbetyg: 3,6

Topp 10:
"Patria" av Fernando Aramburo 5/5
"Muse of nightmares" av Laini Taylor 5/5
"Dagen du förstörde allt" av Linnes Dahlgren 5/5
"The Martian - Ensam på Mars" av Andy Weir 5/5
"The astonishing colour of after" Emily X.R. Pan 5/5
"The sun is also a star" av Nicola Yoon 5/5
"Inuti huvudet är jag kul" av Lisa Bjärbo 5/5
"Call down the hawk" av Maggie Stiefvater 5/5
"Brev från nollpunkten" av Peter Englund 5/5
"The son of Achilles" av Madeline Miller 4,5/5

Botten 3:
"Blå längtan" av Elisabet Nemert 1/5
"Mamma är bara lite trött" av Sara Beisher 2/5
"Children of blood and bone" av Tomi Adeyemi 2,5/5

Månadssammanfattningar 2019:
Januari 5 böcker
Februari 5 böcker
Mars 8 böcker
April 7 böcker
Maj 5 böcker
Juni 5 böcker
Juli 6 böcker
Augusti 6 böcker
September 5 böcker
Oktober 7 böcker
November 4 böcker + 24 seriealbum
December 6 böcker

Böckerna vi läste i bokcirkeln Plejaderna:
"Stanna hos mig" av Ayòbámi Adébáyò Medelbetyg 3,2/5
"Ormen i Essex" av Sarah Perry Medelbetyg 2,3/5
"Feberdröm" av George R.R. Martin Medelbetyg 2,7/5
"Silvervägen" av Stina Jackson Medelbetyg 2,4/5
"Mamma är bara lite trött" av Sara Beisher Medelbetyg 2,4/5
"Evelyn Hugos sju äkta män" av Taylor Jenkins Reid Medelbetyg 3,9/5
"De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" av Johannes Anyuru Medelbetyg 3,4/5