torsdag 2 november 2023

Säsongssammanfattning: What we do in the shadows, säsong 5

Spoilervarning på tv-inlägg.

Som vi skrattade den här säsongen! Ibland var det svårt att veta om jag skrattade mest åt det som hände på tv:n eller åt älskade makens skrattsalvor. Så vi grät, så mycket skrattade vi. 
De fyra första säsongerna finns att streama på Disney+, hela klabbet finns på HBOMax.

Bildkälla FX

Femte säsongen av "What we do in the shadows" tar vid där den fjärde slutar, på ett ungefär. Guillermo har förvandlats av vampyren Derek, men något står inte rätt till och han får inte riktigt till det med vampyregenskaperna. Dessutom var det inte hans mästare som förvandlade honom, något som inte ses med blida ögon i vampyrvärlden. Så medan Lazslo försöker hjälpa Guillermo gäller det att hålla förvandlingen hemlig för Nandor.
Nadia och hennes docka har egna bekymmer. Som hur de ska bli av med förhäxningen som Nadia drabbas av, och det här med att vara en själ som är fånge i en docka. Samtidigt försöker Guiden bli accepterad i gruppen,men stöter på problem mest hela tiden.
Colin Robinson har äntligen blivit vuxen igen, men vad som borde vara ett enkelt liv kan bjussa på problem det med. För hur ska en energivampyr få näring om han plötsligt blir intressant?

Jag gillade den här säsongen betydligt mer än den förra, så kanske stämmer min teori om att allt blir roligare med Colin Robinson precis som han är. Överlag känns de lite mer som sig själva i den här säsongen, och det är precis så roligt som jag blivit bortskämd med. Jag hoppas att "What we do in the shadows" får många fler säsonger. En sjätte är det klart med, i varje fall.