lördag 18 november 2023

Sett på TV: Beef

En serie som hyllas och älskas av såväl tittare som kritiker, så mycket att den av många kallats det bästa som kommit till tv det här året. Klart jag blev nyfiken.
I dagsläget är "Beef" en miniserie med 10 avsnitt. Den slutar med en del frågeställningar som öppnar för en andra säsong, men samtidigt kändes slutet okej. Inga jobbiga cliffhangers.

Bildkälla Movieweb

Vad som börjar som trafikraseri urartar snart och påverkar hela livet för Danny och Amy.
Danny har en egen byggfirma, men har svårt att få pengarna att räcka till. Trots det försörjer han sin bror och kämpar för att kunna köpa mark och bygga ett hus så att hans föräldrar ska kunna återvända från Korea. Han hamnar i moraliska gråzoner tillsammans med sin kusin. Han har haft en väldigt jobbig dag då någon tutar på honom på en parkering.
Amy har svårt att uttrycka sina känslor. Hon kommer från en anspråkslös bakgrund, men har nu lyckats komma upp sig med hjälp av ett framgångsrikt företag i växtbranschen och äktenskapet med konstnären George. Tillsammans har de en dotter, men de har svårt att kommunicera med varandra och finna harmoni tillsammans. Hon har haft en stressig dag när hon nästan blir påbackad på en parkering.

Jag gillade inte den här serien. Jag förstår inte vilket ben den vill stå på eller vad den försöker säga mig. Den kallas för en dramakomedi, men jag tycker vare sig att det är värst dramatiskt eller värst roligt. Jag tror bara att jag skrattade en enda gång, och det i seriens sista avsnitt. Annars känns det mesta så dumt. All skit Danny och Amy utsätter varandra och sin omgivning för. En hämndspiral som går överstyr på mer än ett sätt, och drabbar de flesta som kommer i deras väg.
Det börjar lovande, men sedan sitter jag mest och är ganska uttråkad, för att sedan bli lite intresserad igen i sista avsnittet. Det var på vippen att jag slutade titta helt och hållet efter några avsnitt, men jag är ju envis person så... Kan möjligen tänkas att jag kollade med snabbare hastighet ibland.
Även om det skullekomma en andra säsong, så tror jag inte att jag skulle se den.