fredag 12 april 2019

Säsongssammanfattning: Gotham, säsong 1

Som vanligt är det spoilervarning när jag skriver om tv.

Kanske är min långvariga tv-svacka över nu, för inte nog med att jag tittar på "Downton Abbey" med älskade maken - jag har börjar maratontitta på en tv-serie igen. Det var ett tag sedan! Valet föll på "Gotham" helt enkelt för att det är den serie jag har på min vill-se-lista som har flest avsnitt. Säsong 5, som även blir seriens avslutande säsong, går just nu, men jag kommer inte hinna ifatt den för jag väljer ett lite långsammare tempo den här gången. Och nu handlar det alltså om den första säsongen, med sina 22 avsnitt.

Fish Mooney (Jada Pinkett Smith), Oswald Cobblepot (Robin Lord Taylor), Selina Kyle (Camren Bicondova), Edward Nygma (Cory Michael Smith), Harvey Bullock (Donal Logue), Jim Gordon (Ben McKenzie), Alfred Pennyworth (Sean Pertwee), Bruce Wayne (David Mazouz).
Bildkälla Revenge of the fans
Favoritavsnitt: 1x16 "The blind fortune teller" Jim Gordon och Leslie Thomkins går på cirkus på en date. När cirkusens medlemmar börjar slåss mitt under föreställningen, upptäcker de en gammal familjefejd - och ett mord.
1x21 "The anvil or the hammer" Gordon och Bullock är seriemördaren Ogre i hälarna, men han har en kär vän till Gordon som gisslan. Bruce Wayne får veta en del chockerande saker om Wayne Enterprises, och ett gängkrig brister ut i Gotham.

Favoritkaraktär: Alfred Pennyworth.

Favoritpar: Jim och Leslie. Bara för att det är det enda som finns när säsongen slutar.

Bäst i säsongen: Att vi fått träffa nästan alla de sedvanliga skurkarna från Batman, redan nu. Poison Ivy och Catwoman som barn, Harvey Dent, Edward Nygma och Penguin i början av sina karriärer, om vi kan kalla dem för det. Och Jokern! Blinka, och du kanske missar det, men han är med.

Värst i säsongen: Det känns lite splittrat. Det finns liksom ingen röd tråd som löper genom säsongen. Som längst är det tre avsnitt med samma Big Bad, men jag saknar ett genomgående tema över hela säsongen. Sedan är det stundtals lite skämskuddevarning på skådespeleriet, och det spelas över till både höger och vänster. Ibland är det så dåligt att en undrar om det är avsiktligt, eller om alla i teamet bara gav upp.

Övriga kommentarer: "Gotham" är alltså inte en Batman-serie, eftersom Bruce Wayne här är barn. Serien tar sin början när hans föräldrar blir mördade och han är ganska ung. Han är dock med serien igenom, och jag gissar att vi mer och mer ska få se vad det är som för in honom på brottsbekämparbanan. Annars är det här James Gordons serie, om hans fall i ett väldigt korrumperat Gotham, och de problem han ideligen stöter på som stadens, vad det verkar, enda omutade polis eller högre tjänsteman. Och så är det vaggan för alla de skurkar vi är vana att se från förr.