tisdag 9 april 2019

Plejaderna om "Feberdröm" av George R.R. Martin

Vet ni vad det bästa är med att ha en bokcirkel där en av deltagarna föder upp katter? Att ibland finns det fluffiga små kattungar att gosa med när vi är där. Sådan tur hade jag i söndags, när cirkeln träffades igen. Samt då så klart att jag fick äta kladdkaka, dricka te, snacka bok och träffa fina människor.

Bildkälla Goodreads
Abner Marsh är ägaren till ett ångbåtsrederi, som har haft en massa otur med sina båtar. När Joshua York väljer just hans bolag att investera i, samt att betala för bygget att Abner Marsh drömbåt, verkar det vara för bra för att vara sant. Det enda Joshua York begär är att Abner ska respektera hans udda vanor och hans annorlunda dygnsrytm.
Snart är båten färdigbyggd, den som Abner hoppas ska kunna slå alla andra båtar på Mississippi i fråga om skönhet, storlek och inte minst hastighet. Jungfruresan till New Orleans drar dock ut på tiden då York vill göra en massa underliga stopp, och snart anar Abner att York är mer än vad han har sagt sig vara, och att resan kan vara av avgörande för allas framtid.

Det här var en hyfsat lättläst bok, även om flera av oss (bland annat jag) hade lite problem att komma in i handlingen. Boken håller dock spänningen uppe under ganska lång tid, men ungefär halvvägs upplevde vi att den blev lite väl repetitiv och att det tog allt för lång tid att nå det oundvikliga slutet, det vi alla hade listat ut långt i förväg. Det blev lite av kom-igen-då-känsla över det hela.
Det boken dock har, som vi alla gillade, var en ny vinkling av vampyren. Det mesta från den traditionella vampyrmyten är här förkastad, och vi får i stället en ny förklaring, en som vi alltså gillade och svalde med hull och hår.
På minussidan hör en i stort sett total avsaknad av kvinnor. De få som är med är eller blir offer för
männen, på ett eller annat sätt.
Jag valde, som synes på bokomslaget här ovan, att läsa boken på engelska, då med titeln "Fevre dream". Jag gillar att läsa på engelska, men här ångrade jag det lite grann då det var så mycket båttermer att jag ibland hade svårt att hänga med. Google var min bästa vän både en och flera gånger. Som bonus fick jag läsa mig en massa mer om ångbåtar, och det var väl roligt. Eller så.

Vi var väldigt överens i betygen den här gången. De hamnade på 2,5 eller 3 genomgående. Ett betyg fattas i skrivande stund, medelbetyget utan det är 2,7/5.
Mitt eget betyg blev efter en hel  del funderingar 2,5/5.