fredag 8 januari 2021

FredagsFilmen: The lighthouse

Förra veckan bestämde jag och maken oss för att titta på "The lighthouse" som trevligt nog fanns att streama på Viaplay. Inget barn ville vara med, så det blev en stund i tv-soffan bara för oss, viket händer allt oftare men inte alltid.

Bildkälla SF Anytime

Till en enslig ö någonstans utanför New England, anländer två fyrvaktare för att ta hand om fyren under en tjänstgöringsperiod.
Allt eftersom tiden går väcker de misstankar mot varandra och båda tror att den andre faller in i galenskap.

Filmiskt sett är det här en väldigt bra film. Willem Dafoe och Robert Pattinson får vekligen spänna sina skådespelarmuskler och visa vad de går för, och det visar sig vara en hel massa. Fotot, ljussättningen och scenografin är väldigt bra, och för tankarna till filmer från mediets början. Det känns nästan lite stumfilm i fotot, men är så klart i högsta grad en modern film. Jag fick lite en känsla av att den ville spegla det 1890-tal den utspelas under.
Handlingen däremot var lite... konstig. Om filmen hade en djupare mening så såg jag inte den. Jag hade även hört att filmen skulle vara av skräckformatet, och innehålla otäcka scener och blod. Blod i en svartvit film är ändå bara blankt svart, på ett ungefär. Så värst skräckig var den inte heller, förutom två mäns resa ner i galenskap och förfall. I och för sig - för mig som inte gillar bläckfiskar i allmänhet och tentakler i synnerhet så var det kanske inte jättekul med vissa av de mer maritima scenerna. 
Så. En bra och intressant film, men underlig handling. Som stundtals fick mig att tänka på Stanley Kubricks "The shining".