onsdag 6 januari 2021

Böckerna 2020

När 2020 började så hade jag satt som mål på Goodreads att läsa 50 böcker, "men jag kommer inte svettas om jag inte når det". Jag nådde det, och dubblade det.
För vad jag inte visste när 2020 började var att jag skulle få massor av tid till att läsa, som det blir när ens ena jobb inte längre behöver/har råd med en (butik) och det andra jobbet är att ha folk hemma i en liten yogastudio. Sedan bröt jag ju benet och tjosanhejsan också, och spenderade min mesta tid i ett soffhörn ett tag.
Att jag efter pappas död dessutom hamnade i en längtan att läsa sådant som jag förknippat med med min barn- och ungdom gjorde även att det blev många korta och snabblästa böcker. Så där jag trodde att jag möjligen (kanske eventuellt) skulle hinna med 80 böcker, efter att de där 50 var nådda, så läste jag alltså 20 till och hamnade på jämna 100 utlästa böcker under 2020. Och ja - det är rekord.
Enligt Goodreads är det 38110 sidor, vilket inte riktigt stämmer då de ibland överdrev sidantalet i vissa böcker, och vissa faktaböcker sitter jag inte och läser fotnotssidorna och källförteckningarna i. Men kanske 37500 sidor, eller så. 
På Popsugars läsutmaning prickade jag av 41 av 50 punkter, och jag kommer göra utmaningen även i år. Och ja, om en bok platsar på flera av utmaningarna så prickar jag av alla den passar på.


Årets sammanfattning kommer se ut som vanligt. En aning statistik, ett par topplistor och länkar till månadssammanfattningarna och de böcker vi hann avhandla i Plejaderna.

Antal utlästa böcker: 100 
Klassiker: 20 (ej inräknat moderna klassiker, som Bloomsbury's Modern Classics)
Kvinnliga författare: 64 
Manliga författare: 36 
(Funderar på hur jag ska göra här, för min författarlista innehåller (minst) en ickebinär författare. Och är det egentligen intressant vilket kön skribenten har, eller åker det med av gammal vana?)
Utländska författare: 82 (inklusive Bibeln)
Svenska författare: 18
Läst på engelska: 36
Medelbetyg: 3,4

Topp 10:
"Red, white & royal blue" av Casey McQuiston 5/5
"The hate U give" av Angie Thomas 4,5/5
"Carry on" av Rainbow Rowell 5/5
"Frankenstein" av Mary Wollstonecraft Shelley 4/5
"Sambo på försök" av Beth O'Leary 4,5/5
"Allt jag fått läsa mig" av Tara Westover 5/5
"Vicious" av V.E. Schwab 4/5
"Snow falling on cedars" av David Guterson 4/5
"Frukten av ett brott" av Trevor Noah 4/5
"Allt eller inget" av Simona Ahrnstedt 4/5

Botten 5:
"Allt och mer därtill" av Jaqueline Briskin 1/5
"Knockout" av Markus Zusak 1,5/5
"Miss Jean Brodies bästa år" av Muriel Spark 1,5/5
"Eat pray love" av Elisabeth Gilbert 2/5
"I klockornas tid" av Maria Gripe 1/5

Månadssammanfattningar 2020:
Januari 6 böcker
Februari 8 böcker
Mars 9 böcker
April 7 böcker
Maj 7 böcker
Juni 8 böcker
Juli 7 böcker
Augusti 10 böcker
September 11 böcker
Oktober 9 böcker
November 9 böcker
December 9 böcker

Plejaderna:
"Den engelska flickan" av Katherine Webb 2,05/5
"Tatueraren i Auschwitz" av Heather Morris 2,25/5
"Vänförfrågan" av Laura Marshall 2,3/5
"Ordbrodösen" av Anna Arvidsson 2,6/5
"Pow wow" av Tommy Orange 2,5/5
"Stål" av Silvia Avallone 3,5/5
"En katts resedagbok" av Hiro Arikawa 2,8/5

Mitt mål på Goodreads för 2021 är att läsa ut 60 böcker. Jag borde klara det, men som vanligt blir jag inte ledsen om jag missar målet. Eller fortsätter löpa vidare ut ur stadion.