torsdag 21 januari 2021

Pausknapp

Jag har länge dragit mig för att ge mig själv, eller någon annan, nyårslöften. Helt enkelt för att de alltför ofta sviks, och att svika ett löfte kan ofta kännas extra hårt, oavsett vem löftet var sagt till. Självsvek är inte roligt att tampas med, med dåligt samvete och ibland en viss form av bestraffningar som följd.
Jag ger alltså inte nyårslöften längre. Senaste åren har jag inte ens formulerat någon typ av mål för det kommande året, för en målsättning som ska starta första januari är egentligen ett nyårslöfte i maskeraddräkt. 

Med andra ord började jag mina nya målsättningar för 2021 redan i december, och vissa andra har jag inte startat än, utan de får komma när de kommer. Vissa saker bör inte skjutas upp till måndag eller nyår eller en annan startdag, utan kan mycket väl startas redan när de dyker om, om de känns rätt för dig.

En sak jag däremot på riktigt startade första januari i år är 30 dagar med yoga i sällskap med Yoga with Adriene. Helt enkelt för att det var det datumet programmet startade, och nu kommer det ett pass om dagen med tema Breath - andetag. Förberedelserna för att delta där satte jag igång redan i december. Eller egentligen mycket tidigare än så, eftersom jag har utövat yoga väldigt regelbundet i 15 år nu, och faktiskt är utbildad lärare i Livsyoga. Min dagliga disciplin kom jag däremot bort från under min depression, och lagom till att jag kände att det var på väg tillbaka i full swing... så bröt jag benet. En omstart alltså, där jag tar Yoga with Adriene som stöd för att komma igång. Smart av mig.

Temat på dagens pass var Pause, och det är ju lämpligt med tanke på att en annan sak jag bestämde mig för redan i december (eller tidigare än så) var att pausa ofta. Dessa dagar är vi så vana vid att ständigt vara uppkopplade, tillgängliga, visa upp våra liv på sociala medier. Och jag är så innerligt trött på det. Trött på att "sociala" medier ständigt visar upp antagligen extremt tillrättalagda bilder av en idyll, eller visar på dess motsats - fullkomligt kaos. Som att ett mellanting inte existerar. Som att bara vara och bara trivas är något att gömma undan. 
Jag har droppat av mina "sociala" medier ett efter ett under de senaste åren. Raderat Twitter, Tumblr, Facebook.
Jag har haft kvar Instagram hela tiden, men på sistone tröttnat så fullkomligt på det att jag känner hur jag mest blir sur när jag tittar in där. Så jag bestämde mig för att logga ut en vecka precis vid årsskiftet. Jodå, det kliade i fingrarna för att kolla in i gen, men jag höll mig borta. Efter det har jag tittat in sporadiskt, mest när jag själv lagt upp en bild på en ny bok, eftersom det är vad mitt konto handlar om numera, till 97%. Jag har nu bestämt mig för att bara titta in på onsdagar och söndagar,under den tiden har jag en timer på 30 minuter - sedan pausas appen och jag kommer inte åt den igen förrän nästa dag. Jag försöker vara inne så pass kort tid att jag hinner logga ut. Logga ut gjorde jag aldrig förut, nu är det en lättnad att göra det.

Bildkälla Forest

Jag har turen att ha en mobil där jag kan mäta mitt digitala välmående och se hur mycket tid jag lägger på olika appar. En liten ögonöppnare. Jag kan även sätta timers på alla installerade appar, vilket jag har gjort på mina spel och andra appar där jag har en tendens att fastna.
Jag har även installerat appen Forest som gör att jag inte kan använda min telefon alls under tiden jag odlar min lilla skog. Eftersom jag valde att betala lite för Pro version, så kan jag sätta timern på allt från 10 minuter till tre timmar (min vanligaste är två timmar) och då kan jag bara använda mina vitlistade appar samt använda telefonen som en telefon. Att jag under tiden odlar små digitala träd och blommor gör bara saken roligare, samt att jag samlar poäng som kan omvandlas till nya arter i min digitala skog - eller för att plantera riktiga träd i samarbete med Trees for the future. Gör gott för mig - gör gott för naturen.

Så. Pausa alltså. Vilken grej. Och det viktigaste jag tänker göra för mig själv 2021. Förutom att se till att röra på mig varje dag och inte bara sitta still på min häck och glo.