måndag 18 april 2022

"Nattens drottning" av Simona Ahrnstedt

Egentligen hade jag börjat läsa en annan bok ("Hittebarnet" av Stacey Halls), men när jag kom på mig själv med att verkligen inte vilja läsa den för att jag tyckte den var tråkigt skriven, så föll valet på att helt enkelt byta bok. Och lite romance från Simona Ahrnstedt är aldrig fel, samt att jag vet vad jag får.

Bildkälla Goodreads

Kate Ekberg har jobbat sig upp från en trasslig uppväxt och driver nu en av Stockholms hippaste nattklubbar. Utåt sett verkar hon ha allt, men vad ingen vet är att hon är i händerna på en hänsynslös utpressare, expojkvännen Ubbe. I sin desperation går hon till banken för att få ett lån.
Bankchefen Jacob Grim är en tillknäppt man, som ständigt är på sin vakt efter ett känslomässigt trauma flera år tidigare. Nu korsas Jacobs och Kates vägar, och trots att de verkar vara varandras motpoler dras de till varandra. Frågan är om deras spirande förhållande kan överleva när det förflutna dyker upp igen.

Som vanligt med Simona Ahrnstedt har hon byggt upp fina karaktärer, om än kanske inte alltid så trovärdiga. Boken känns som en mix av romance och spänningsroman, där det kanske inte alls blir så spännande egentligen - tycket ärligt talat att de bitarna var lite småtrista och kändes överdrivna. Jacobs trauma kändes också väldigt konstlat och konstigt. Båda sakerna löses också kanske lite väl lättvindigt för min smak.
Jag får ändå det jag väntat mig. Ett spirande förhållande, och för en gångs skull inte helt lyckat sex - till en början. Sedan blir de sexgudar, minsann. Jag känner mig så pass mätt på explicita sexscener att jag endast skumläste dem, eller hoppade över helt i något fall. 
Jag gillar att Simona Ahrnstedt ofta återkommer till sina tidigare karaktärer, här får vi träffa Alexander de la Grip igen, från "En enda hemlighet", och flera andra karaktärer från förr flimrar förbi i Stockholms nattliv.

Det här var inte Simona Ahnstedts bästa bok, men den kändes helt rätt för stunden. Jag gav "Nattens drottning" betyget 3/5.