torsdag 7 april 2022

a-England, At Leighton's

En kollektion inspirerad av en konstnärs hem, minsann. At Leighton's  består av fyra lack som hämtat inspiration från 1800-talskonstnären Lord Frederic Leightons hem nära en av Londons parker. Främst tydligen från rummet The arab hall. Två av de här lacken fick jag under granen, de andra fick jag i present av mig själv. Här visade i den ordning jag bar dem.


Mashrabyia har fått namn från en typ av fönsterskärm av trä, som filtrerar in ljuset i hallen på ett tjusigt sätt. Lacket i sig är inte alls så grönt som en kan tro av att titta på flaskan. Snarare skulle jag vilja säga att det är mörkt brunt med ett tydligt lila stråk. Sedan lägger vi till lite gyllene skimmer, och det blev Mashrabiya av det hela.



Golden dome är kanske inte direkt gyllene, men väldigt fint. En ljusare grön. Produktsidan kallar den peridotgrön, jag kallar den chartreuse, och vi har båda rätt. Om du blev förvirrad av att lacket ovan var ett skimmerlack, så är nu ordningen återställd och holot är tillbaka med full kraft.



The arab hall verkar vara et sådant där drömlikt rum som bara finns i sagorna. Eller i en välkänd konstnärs hem. Komplett med en fontän i mitten. Lacket är lite dimmigt lavendellila och har så klart holo.



Peacock blue glaze är precis det som namnet säger - ett påfågelsblått lack, med sagolikt mycket holo. Min favorit i den här kollektionen. Inte bara för att den är väldigt vacker, utan också för att den var en dröm att måla på. Lacket jag bär just nu.
Om en tittar på bilder från The arab hall, så är det påfåglar med på bilderna. Jag gissar att de är uppstoppade, för det är en ganska stor fågel att ha strosande omkring i vardagsrummet annars. 

Just nu är jag inte värst köpstark på nya lack, så det dröjer nog inte jättelänge innan jag visar upp nästa kollektion från a-England. Inte för att jag har börjat använda den än, men det är ungefär det jag har i otestade lådan för tillfället.