torsdag 14 december 2023

Bullet journal 2024

Jag tror inte jag skulle få plats med en hel månad till i min nuvarande bullet journal, så på så sätt är det en himla tur att det snart är årsskifte, och dags för en ny. Nästa år blir sjunde året jag använder bullet journal, så det är tydligen en metod som passar mig väldigt bra. 
Upplägget för 2024 är nästan exakt likadant som årets, för som vanligt - om det funkar och har allt jag behöver, finns det ingen anledning att ändra på något.
Without further ado...


När Leuthturm1917 kommer ut med en journal i färgen Fox red är det svårt att motstå. Jag hade från början tänkt mig en blå, men så bidde det alltså inte. Fox red är lite orangeigt röd. Skulle säga att färgen ligger precis mellan orange och röd.
Till min skrivhjälp valde jag en Tombow i nyansen 835 Perssimon, och en röd fineliner från Stabilo, samt svarta fineliners i olika tjocklekar från Sakura, Pigma micron.



Året inleds med en årsöversikt så jag har något att titta tillbaka på när jag skapar månadsuppslagen. Jag gillar lite extra mycket att 2024 börjar på en måndag, och att det finns två månader till som kommer börja på måndagar - och de hamnade under varandra! 
Gjorde inte en enda miss här, vilket det ändå var upplagt för med tanke på att februari har en extra dag, då det är skottår.



Future log, eller framtidslogg. Det är här jag skriver in saker som kommer hända framöver, innan jag har gjort i ordning sidorna för dem. Kommer bland annat skriva in att jag ska på bröllop i april, och att älskade maken fyller 50 år har jag redan ringat in. Inte för att det är någon större risk att jag glömmer det, men ändå.



Efter future log för 2024 kommer en sida där jag skriva in saker som kommer hända 2025. Det är ett tag kvar till dess. Det kanske ser ut som snålt med utrymme, men tro mig - det är betydligt mer än vad jag behöver. 
Sidan därpå tänkte jag kunde vara en braindump för bloggen. Ibland tänker jag på saker jag vill blogga om, och det händer också att jag glömmer bort de där idéerna. Med en plats att skriva ner dem på hoppas jag avhjälpa det problemet.



Dags för boksidorna. En sida där jag kan skriva in träffarna för Plejaderna. Vi har ett möte planerat i januari, som jag inte har skrivit in än. Nedtill på sidan har jag lämnat plats för kontaktuppgifter för medlemmarna.
Sidan därpå är var jag planerar in mina månadsböcker, i den mån jag listar ut dem långt i förväg. Och bara för att det är kul med en snabb översikt.



To be read är platsen där jag skriver in böcker jag hoppas med att läsa under året. Jag har gott om plats för dem, då de fått tre sidor att förfoga över. Jag tror inte jag kommer behöva alla tre sidorna, men för säkerhets skull.
När jag läst ut en bok fyller jag i cirkeln med en färg som finns på omslaget. Alltid roligt att se hur det blir mer och mer färgglatt allteftersom året går.



Tre sidor får också de filmer jag kommer se nästa år. Tror det kommer räcka till med råge det med. Få se om jag kan få till ett biobesök nästa år. I år hände det inte. Jag har faktiskt inte varit på bio sedan senaste Bond-filmen, "No time to die". Inte för att det inte funnits filmer jag varit intresserad av, utan för att de jag velat se varit så långa, och jag behöver kunna pausa för kisspaus. Faktiskt.



Tv-serier får nöja sig med ett uppslag. Jag har inte på långa vägar fyllt i hela uppslaget jag gjorde för i år, så det ska mycket till om jag behöver fler sidor.
Jag brukar skriva in serien och göra en ring för varje avsnitt, som jag sedan fyller i när jag sett det avsnittet. När jag sett alla avsnitt som finns att se, gör jag en liten stjärna.



Penntestet har jag inte fyllt i än, men kommer göra det innan det är jag får mig att jag behöver nya Tombows. Spoiler - det behöver jag inte.

Ska bara gör i ordning januarisidorna också, så är jag redo för 2024 sedan. Bring it on!