onsdag 16 oktober 2024

5 favoriter - Rysliga böcker

5 favoriter återuppstår. Jag fick lite inspirationsbrist ett tag där, och har sålunda bestämt mig för att 5 favoriter inte längre är månadsvisa inlägg, utan kommer när jag kommer på ett bra ämne.
Ett sådant bra ämne är så klart böcker som är lite läskiga, eller rysliga. Och för det här inlägget bestämde jag mig för att de absolut inte fick vara skrivna av Stephen King, för han fick ett helt eget inlägg för nästan precis ett år sedan.
Alltså - här är fem rysliga favoritböcker, som inte skrivits av Stephen King.


"The haunting of Hill House" av Shirley Jackson var en av inkörsportarna för mig till skräck, fast då i filmform. När jag väl bestämde mig för att läsa boken som filmen är baserad på, fanns den tyvärr inte att hitta på svenska, till skillnad från nu när den finns översatt till "Hemsökelsen på Hill House".
Boken handlar om Nell, som tillsammans med andra klärvoajanta bjuds in till Hill House för att ta reda på om det verkligen spökat där, och i så fall hur människor reagerar på dessa hemsökelser.
"... whatever walked there, walked alone."

"Slade House" av David Mitchell läste jag ut för andra gången förra veckan, och skrev om den igår. Den var nästan lika läskig den andra gången. 
Till Slade House kommer du genom en liten järndörr i en hög mur. Men när du väl kommit in kan du inte komma ut igen.
"... a clear cloud of stars, small enough to fit in your cupped palms. My soul."

"Gallant" av V.E Schwab handlar om Olivia som inte har några föräldrar och inte heller någon röst. Hon kan däremot se andar. När hon ombes komma till familjegodset Gallant börjar de riktigt mystiska sakerna hända. Hon upptäcker en skuggvärld, och där finns någon som väntar på henne.
Känns som en gotisk roman, och kunde lika gärna utspela sig, och vara skriven, på 1800-talet som i den moderna tid vi befinner oss i.
"The master of the house is not alone. He has three shadows, one short, one thin, one broad, and the watch as he rises frpm his chair, falling silently behind as shadows do."

"Heart-shaped box" av Joe Hill kan vara lite fusk i min ingen-King-regel, för det här är pseudonymen för Joe Hillstrom King, som är skrämmande lik sin pappa Stephen. Liksom honom lyckas han också skriva riktigt läskiga böcker. Och det är ju inte Stephen King som skrivit hans böcker, det var bara så att äpplet inte föll värst långt från trädet. Joe Hill skriver mest av allt noveller, "Heart-shaped box" var hans första roman.
Boken handlar om en avdankad rockartist som spenderar sin tid på att samla morbida artefakter. Bland hans köp finns en begravningskostym som levereras i en hjärtformad låda, och innehåller inte bara en kostym utan också ett spöke som har ont uppsåt.
"He put the box on the shelf in the back of his closet and decided to stop thinking about it."

"Norra Latin" av Sara Bergmark Elfgren är denna listas enda svenska bok. Den är första boken i Stockholmsserien, där bok två, "Grim" ligger på lästur hos mig. "Norra latin" handlar om Tamar och Clea som precis börjat på teaterprogrammet på Norra Latin. Den anrika skolbyggnaden döljer många hemligheter, och i skuggorna tros något vänta, något som kanske hör samman med en påstådd tragedi som skulle ha inträffat när skolan var ett pojkläroverk. 
"Jag sover med lampan tänd, men det håller inte mardrömmarna borta."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

Jag förbehåller mig rätten att radera kommentarer som är: spam, reklam, otrevliga, irrelevanta för inlägget och/eller anonyma .