onsdag 2 oktober 2024

Utlästa böcker i september

September var inte direkt årets lässtarkaste månad, trots att det ligger 6 böcker i högen. Några av dem var riktigt snabblästa små saker, och jag har haft annat för mig än att läsa hela dagarna.
Som vanligt är de utlästa från ovan och neråt.


"The bone clocks" av David Mitchell var en mycket efterlängtad bok i min Mitchell-omläsning. Den höll måttet, och satt i relation till universumet Mitchell skapat så ökade jag till och med betyget till 5/5. Handlar om tonåriga Holly som en dag rymmer hemifrån, och hur det påverkar henne de kommande 60 åren eller så.

"Min lyckliga plats" av Emily Henry var en ganska lättuggad berättelse om Harriet och Wyn som hållit sitt uppbrott hemligt för sina vänner. Av någon anledning. Nu ses de igen, på Harriets lyckliga plats, och måste spela lyckliga under en vecka. Starkt tema om vänskap, förändringar med troperna miss i kommunikationen och fejkar förhållande. Betyget blev 3/5.

"Gwendys button box" av Stephen King och Richard Chizmar blev månadens favoritbok. En kortroman om Gwendy som en dag får en låda med knappar på att foga över. Första boken av tre, de andra är på väg hit. Betyget blev 4/5.

"Bröd och mjölk" av Karolina Ramqvist läste jag för Plejaderna. Vi har inte setts än, så jag säger inte mer än nja just nu. En introspektiv bok (memoar) där författaren grottar ner sig i sin relation till mat.

"Kundaliniyoga: för hälsa, livskraft och självkännedom" av Wiveca Hjalmarsson läste jag som månadsbok i september. Jag har haft den i min ägo många år och den kan vara svår att hitta, men jag tycker om upplägget på den och tycker den ger en bra överblick av yoga i allmänhet och kundaliniyoga i synnerhet. 

"Lucrezias porträtt" av Maggie O'Farrell blev sista boken att läsas ut i september. Handlar om Lucrezia de Medici och hennes korta liv. Bokens Lucrezia är en duktig iakttagerska, och försöker stå upp för sin rätt, något som inte var lätt för kvinnor på 1560-talet. 4/5 blev mitt betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

Jag förbehåller mig rätten att radera kommentarer som är: spam, reklam, otrevliga, irrelevanta för inlägget och/eller anonyma .